Table of Contents

راه های از بین بردن بوی بد حمام و آشپزخانه

راه‌های از بین بردن بوی بد تخلیه سینک یا کفشور حمام

مطمئنا شما هم با این شرایط مواجه شده‌اید که بعد از تمیز کاری چند ساعته و طاقت‌فرسای آشپرخانه و یا حمام خانه، با این که تمامی سطوح و قسمت‌ها از تمیزی برق می‌زنند، اما همچنان بوی بد حمام و آشپزخانه همچنان وجود دارد. اگر از ما در تیم تحقیقات سایت آریان فراز پرسام بپرسید که علت وجود این بو چیست، ما از شما خواهیم پرسید که آیا کفشور و یا تخلیه را نیز تمیز می‌کنید؟ با وجود تمامی پاک‌کننده‌هایی که در طول روز از لوله‌های فاضلاب می‌گذرد، باز هم امکان دارد تا بوی بد از بین نرود. چندین دلیل برای وجود این بو در تخلیه و کفشور شما وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

دلایل ایجاد بوی بد در حمام یا آشپزخانه

  • P-trap را تمیز و سالم: این بخش، همان لوله منحنی زیر سینک است. وجود این بخش کمک می‌کند که هنگام تخلیه آب، بوها، گازهای موجود در خطوط فاضلاب و هر آنچه که در از سینک خارج می‌شود، توانایی برگشت به بخش بالایی لوله‌کشی را نداشته باشد.
  • انسداد دریچه هواکش: در اغلب حمام‌ها، یک هواکش برای تهویه کفشور وجود دارد که گازهای جریان برگشتی مجددا به فضای حمام باز نگردند.
  • گرفتگی لوله‌ها: یکی از دلایل ایجاد بوی بد در کفشور و تخلیه سینک، تجمع زباله‌ها و انسداد لوله‌ها است.
  • باکتری‌هایی که باعث ایجاد بو می‌شوند: اگر لوله‌های فاضلاب به طور مرتب شسته نشوند، باکتری‌ها می‌توانند در کفشورها و تخلیه‌ها تکثیر شده و تجمع یابند. این باکتری‌ها گاز سولفید هیدروژن را منتشر می‌کنند که بویی مشابه بوی تخم مرغ گندیده دارد.
  • کپک: فاضلاب‌ها تاریک، گرم، مرطوب و پر از مواد غذایی مطلوب برای رشد کپک هستند و برخی از کلنی‌های کپک واقعا بوی بدی دارند.
  • گرفتگی هواکش: در انتهای شیرآلات بهداشتی و ساختمانی یک صفحه هواکش کوچک وجود دارد که مانند یک فیلتر از وارد شدن زباله و رسوبات سنگین به آب جلوگیری می‌کند. همین بخش می‌تواند محل ایجاد بو و پخش آن باشد که از نظر بهداشتی نیز مضر است.

وقتی علت احتمالی بوی بد حمام و آشپزخانه  را مشخص کردید، وقت آن است که مشکل را برطرف کنید و کفشور و تخلیه را تمیز کنید. برخی از بوها را می‌توان با یک فرآیند ساده‌ی تمیزکاری از بین برد. برای موارد حادتر باید از یک لوله‌کش و متخصص کمک بگیرید.
دلایل ایجاد بوی بد در حمام یا آشپزخانه

لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن کفشور و یا فاضلاب سینک:

تجهیزات و ابزارآلات:

  • دستکش لاتکس یا پلاستیکی
  • پیمانه اندازه‌گیری
  • آچار
  • سطل
  • شلنگ (اختیاری)
  • اجاق گاز یا مایکروویو
  • مسواک قدیمی
  • نردبان
  • اسفنج
  • قابلمه یا ظرف مناسب مایکروویو

مواد مورد نیاز:

  • سرکه سفید مقطر
  • جوش شیرین

دستورالعمل‌های از بین بردن بو

در برخی از مواقع بوی بد حمام و آشپزخانه با شستشوی کفشور و لوله‌های سینک با سرکه سفید و جوش شیرین، بو تا حد زیادی از بین میرود. اگر از بین نرفت، مراحل بعدی را انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که از شوینده‌هایی که برای شیرآلات بهداشتی خانه شما مثل شیر ظرفشویی و شیر توالت و  … ضرر دارند استفاده نکنید و بیشتر از ترکیبات طبیعی کمک بگیرید.

کفشور را بشویید.

در یک کاسه بزرگ، یک فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب جوش را باهم ترکیب کنید. نصف فنجان جوش شیرین را در آب بریزید و سپس مخلوط سرکه و آب داغ را بریزید.
کفشور و یا تخلیه سینک را با دریچه مخصوص بپوشانید و اجازه دهید مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه اثرگذاری داشته باشد. ممکن است جوش شیرین و سرکه با هم واکنش داده و کف ایجاد کنند.
پس از ۱۰ دقیقه، کفشور را با دو فنجان آب بسیار داغ بشویید. این کار زباله‌ها و عوامل انسداد را از بین می‌برد و P-trap با آب تمیز پر می‌شود تا دیگر بوی بدی پخش نشود.

هواکش شیرآلات یا سر دوش را تمیز کنید.

یکی از دلایل بوی بد حمام و آشپزخانه میتواند به وجود کپک ها یا الودگی ها در شیرآلات یا سردوش باشد.
بخش انتهایی شیر را باز کنید و از یک مسواک قدیمی و کمی جوش شیرین که با آب به شکل خمیر در آمده برای تمیز کاری استفاده کنید تا زباله‌ها و کپک‌ها از روی صفحه هواکش پاک شوند. سردوش را بردارید و آن را در یک کاسه حاوی سرکه سفید گرم شده بگذارید. ۳۰ دقیقه بعد، از یک مسواک قدیمی استفاده کنید و کپک‌ها یا رسوبات را از نازل پاک کنید. سردوش را آبکشی کرده و دوباره نصب کنید.
هواکش شیرآلات یا سر دوش را تمیز کنید

P-trap را تمیز کنید.

تمام لوازم را از زیر سینک بردارید و یک سطل را درست زیر قسمت منحنی لوله تخلیه قرار دهید تا آب و زباله‌ها بعد از باز شدن این بخش درون سطل بریزند. برای جدا کردن این بخش مانند مراحل جداسازی شیرآلات ساختمانی، از آچار استفاده کنید. با پوشیدن یک دستکش پلاستیکی، آب و زباله‌های داخل P-trap را داخل سطل خالی کنید. می‌توانید این بخش را خارج کرده و با شلنگ باغبانی آن را بشویید یا حتی آن را در داخل سطل با آب تمیز و شوینده‌های مختلف بشویید.
سیستم تخلیه را مجدد مونتاژ کنید. سپس سینک ظرفشویی را با سرکه، جوش شیرین و آب داغ، طبق دستور مرحله اول بشویید.

دریچه تهویه خانه را بردارید.

بوی بد حمام و آشپزخانه میتواند به دلیل مسدود شدن دریچه تهویه باشد اگر احساس می‌کنید دریچه تهویه مسدود شده است، از یک نردبان کمک بگیرید و به پشت بام بروید. فضا را بررسی کنید و سپس برگ‌ها یا زباله‌هایی را که ممکن است باعث ایجاد انسداد شده باشند، بردارید.
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *