Table of Contents

راهنمای خرید بهترین فن حمام

راهنمای خرید فن حمام

فن، یکی از لوازم حیاتی برای حمام شما است که راحتی و تمیزی هوای فضای شما را تامین می‌کند و از خانه شما در برابر صدمات ناشی از کپک و رطوبت محافظت می‌کند. در این مطلب از وبلاگ سایت آریان فراز پرسام، ما تمامی اطلاعات لازم را که به شما در جهت تهیه فن مناسب کمک کند، جمع آوری کرده‌ایم.

چرا به فن حمام احتیاج داریم؟

هوای مرطوبی که بر اثر باز شدن شیر دوش حمام ، وان و سایر لوازم حمام ایجاد می‌شود، می‌تواند بر روی سطوح حمام انباشته شده و منجر به پوسیدگی و پریدن رنگ لوازم مختلف شود. همچنین تجمع رطوبت همواره راهی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها بوده است. بنابراین از نظر بهداشتی نیز نبود فن یک تهدید جدی برای سلامت ساکنان خانه خواهد بود. زمانی که یک فن حمام را به درستی نصب کنید، علاوه بر اینکه تهویه هوا را فراهم می‌کند، هوای مرطوب و بوی نامطبوع را نیز از خانه شما خراج می‌کند.

انتخاب فن مناسب حمام

حتما مطمئن شوید که فن خریداری شده به اندازه کافی قدرت مکش هوا را داشته باشد تا حمام شما را به خوبی تهویه کند. از اندازه حمام برای تعیین میزان قدرت فن در هر فوت مکعب بر دقیقه استفاده کنید. قدرت فن یا همان رتبه CFM، حجم هوای حرکت فن را اندازه‌گیری می‌کند.

یک فن بسیار کوچک رطوبت و بوها را به طور موثر از بین نمی‌برد و باید بیشتر روشن بماند. با افزایش ساعات کاری فن، موتور آن زودتر فرسایش پیدا می‌کند. اگر بخواهیم به طور کلی نمونه‌های موجود را بررسی کنیم، لیستی مطابق لیست زیر بدست می‌آید. توجه داشته باشید که ما ارتفاع سقف حمام را به طور متوسط، ۲.۵ متر و شیرآلات بهداشتی و ساختمانی نصب شده در این فضا را از نوع استاندارد در نظر گرفته‌ایم:

انتخاب فن مناسب حمام

  • حمامی با مساحت ۱۶ متر مربع یا کوچکتر به فنی با قدرت ۵۰ CFM نیاز دارد.
  • برای حمام‌هایی با مساحتی بین ۱۶ الی ۳۰ متر مربع، CFM جداگانه‌ای در نظر بگیرید. یعنی برای هر بخش و هر کدام از وسایل، از فن‌های متفاوتی استفاده کنید. به عنوان مثال، برای هر توالت، وان یا دوش، CFM 50 و برای جت وان CFM 100 استفاده کنید.
  • صرف نظر از اندازه حمام، اگر اندازه کانال تهویه شما زیاد باشد یعنی طول کانال زیاد باشد، نیاز به CFMهای بیشتری خواهید داشت. این موضوع بیشتر تشدید می‌شود اگر در کانال خم‌هایی نیز وجود داشته باشد.
  • اگر حمام شما دارای یک بخش مجزا و اختصاصی برای توالت است، این فضا نیز به فن مخصوص و مجزا نیاز خواهد داشت.

سایر ویژگی‌ها و مشخصات فن حمام

اگر می‌خواهید فن حمام خود را تعویض کنید، ابعاد فن و برش فضای فن خود را بدانید تا بتوانید متناسب با آن دستگاه خود را خریداری کنید. در هنگام خرید فن نیز مانند خرید شیرآلات ساختمانی، لازم است تا به نکات دیگری نیز توجه کنید:

  • حتما رتبه صوتی یا بهتر بگویم میزان تولید صدای فن را بررسی کنید. این رتبه سطح صدای فن را نشان می‌دهد. هر چه امتیاز این رتبه کمتر باشد، به این معنا است که فن صدای کمتری دارد. به عنوان مثال، یک فن با درجه صدای ۱ یا کمتر، تقریبا صدایی در حد صدای یخچال در حال کار خواهد داشت.
  • رایج‌ترین مدل فن حمام، نوع سقفی آن است. این مدل فن به مجرای خروجی که از زیر شیروانی یا بین طبقات عبور می‌کند متصل می‌شود. فن‌های حمام دیواری برای حمام‌هایی طراحی شده‌اند که خروج از سقف عملی نیست. این فن‌ها معمولا مستقیما از طریق دیوار به بیرون با مجرای خروجی کمی یا بدون مجرای خروجی هوا تخلیه می‌شوند. برخی از افراد طرفدار نصب این نوع فن در محیط حمام خود هستند.
  • اندازه درگاه تخلیه روی فن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با مجرای تعبیه شده‌ی شما مطابقت دارد( البته اگر از قبل این مجرا وجود داشته باشد). قطر ۱۰ سانتی متر، اندازه معمول تخلیه است، اما برخی از فن‌هایی که CFM بالایی دارند، فقط با یک کانال با قطر ۱۵ سانتی متر ترکیب می‌شود. برای کارآیی بیشتر می‌توانید قطر مجرای را افزایش دهید یا می‌توانید از یک آداپتور برای ترکیب کردن با یک مجرای کوچکتر استفاده کنید.

سایر ویژگی‌ها و مشخصات فن حمام

  • به سیم کشی فن خود اهمیت دهید و سعی کنید این سیم کشی از وان یا دوش و به طور کلی از شیرآلات ساختمانی شما دور باشد یا حداقل آن را پوشش داده باشید تا دچار اتصالی نشود و جریان نامتناسب باعث سوختن موتور فن شما نشود.
  • اطمینان حاصل کنید که فن شما، بیش از حد در مدار الکتریکی قرار نگرفته باشد. موتورهای بزرگتر و قوی‌تر، بیشترین میزان مصرف برق را دارند. اگر در کنار سیستم تهویه شما چراغ یا عنصر گرمایشی وجود داشته باشد، مصرف انرژی الکتریکی دستگاه افزایش خواهد یافت.
  • موتور فن و لوازم جانبی مانند هیتر و چراغ‌ها می‌توانند باعث بالا رفتن دمای محیط، مخصوصا سقف شما شوند. بنابراین توجه داشته باشید که اگر متریال سقف شما از نوع عایق یا تجزیه پذیر است، نباید از مدیریت نصب فن و تماس آن با سقف غافل شد.

اگر قصد خرید لوازم بهداشتی حمام و شیرآلات بهداشتی را دارید، در بخش فروشگاهی وبسایت ما جدیدترین و برجسته‌ترین نمونه‌های تولید شده و موجود در بازار را مشاهده خواهید کرد. برای دریافت مشاوره فروش به صورت تخصصی، کافی است از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در وبسایت، با متخصصین ما تماس حاصل فرمائید.

منبع: https://www.lowes.com/n/buying-guide/bathroom-fan-buying-guide

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *