Table of Contents

رفع گرفتگی فاضلاب کف خانه یا پارکینگ

روش های رفع گرفتگی فاضلاب کف خانه یا پارکینگ

کفشور کف پارکینگ بیشتر از دیگر کفشور های داخل خانه درگیر گرفتگی فاضلاب می‌شود. اگر کفشور شما دارای مجراهای فیلتر مناسب نباشد، امکان گرفتگی آن بسیار بیشتر خواهد بود. ما در سایت آریان فراز پرسام، راهکارهای رفع گرفتگی فاضلاب کفشور را جمع‌آوری کرده و در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

تجهیزات لازم برای رفع گرفتگی فاضلاب

آنچه برای رفع گرفتگی فاضلاب کف نیاز دارید، مطابق لیست زیر است:

  • دستکش پلاستیکی( دستکش ظرفشویی)
  • چراغ قوه
  • سطل
  • پلانجر
  • ژلاتین نفتی
  • جوش شیرین
  • سرکه سفید
  • آب جوش
  • فنر تخلیه
  • پارچه‌های کهنه

نحوه باز کردن گرفتگی فاضلاب کف

با برداشتن پوشش کفشور و پوشیدن دستکش پلاستیکی فرآیند را آغاز کنید. سپس برای رفع انسداد طبق مراحل زیر پیش بروید تا نتیجه مورد نظر را دریافت کنید: تا جایی که امکان دارد، آلودگی‌ها را با دست از لوله خارج کنید. یک چراغ قوه را به داخل فاضلاب برده و دست خود را به داخل آن ببرید و هر چیزی که در سر راه دست شما بود بردارید. زباله‌ها را در یک سطل بریزید.

شلنگ یا فنر را به داخل فرو ببرید تا ببینید انسداد ادامه دارد یا مانعی در امتداد حرکت آن وجود دارد. ژلاتین نفتی را روی لبه‌ی فنر بمالید تا محکم و ثابت باقی بماند. چندین بار فنر یا پیستون را با فشار به دهانه تخلیه فشار دهید. مقداری آب را به وسیله یکی از شیرآلات بهداشتی و ساختمانی در تخلیه بریزید  تا مشخص شود آب به راحتی به فاضلاب می‌رسد یا نه.

نحوه باز کردن گرفتگی فاضلاب کف

برای رفع گرفتگی‌های سخت و مقاوم‌تر، از جوش شیرین، سرکه سفید و آب جوش استفاده کنید. ابتدا یک لیتر آب جوش را در لوله تخلیه بریزید و پس از آن، ۳۲ اونس سرکه را داخل لوله بریزید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه از این کار بگذرد و سپس به آرامی با یک لیتر آب جوش، فاضلاب را بشویید.

فنر تخلیه را وارد لوله کنید و در حال فرو بردن آن را بچرخانید. هنگامی که مقاومت جریان را احساس کردید، فنر را خارج کرده و با یک دستمال یا پارچه کهنه آن را تمیز کنید. دوباره این کار را تکرار کنید تا جایی که دیگر هیچ گرفتگی و انسدادی در مسیر احساس نشود. در آخر مقداری آب در تخلیه بریزید و چک کنید که بدون وقفه آب به فاضلاب منتقل شود.

چه چیزی موجب گرفتگی فاضلاب می‌شود؟

پس از رفع گرفتگی و روان شدن کفشور گاراژ، باید سعی کنید که این شرایط را به همین شکل حفظ کنید. این امر مستلزم آن است که دلیل اصلی گرفتگی را کشف کرده و از وقوع مجدد آن جلوگیری کنید. این دلایل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مسدود شدن خطوط فاضلاب: اگر خطوط فاضلاب اصلی مسدود شود، اولین بخشی که ممکن است سرریز شود، کفشور پایین‌ترین نقطه خانه شما خواهد بود. این بخش می‌تواند کفشور گاراژ و یا زیرزمین شما باشد. از دیگر نشانه‌های گرفتگی فاضلاب می‌توان به غرغره شدن تخلیه وان یا توالت هنگام باز کردن شیرآلات اشاره کرد.
  • منجمد لوله تخلیه: اگر برای اولین بار متوجه گرفتگی فاضلاب گاراژ در یک صبح سرد زمستانی شدید، ممکن است یخ در بخش پایینی لوله وجود داشته باشد. برای جلوگیری از یخ زدن لوله ممکن است نیاز به حفاری و عایق‌کاری داشته باشید. رفع این نوع انسداد بسیار مهم است زیرا انجماد و ذوب شدن سیال داخل لوله احتمال ترکیدن آن را افزایش داده و فاضلاب به خاک اطراف نشت پیدا خواهد کرد. حتی ممکن است از بخشی که لوله درگیر نشتی شده است، خاک و زباله به لوله نفوذ کند و دلیل جدیدی برای انسداد آن باشد.

چه چیزی موجب گرفتگی فاضلاب می‌شود؟

  • کریستالیزاسیون لوله: مایعات قندی، صابون و حتی ادرار هنگامی که در یک کفشور خشک حرکت می‌کنند، موجب ایجاد رسوب می‌شوند. با گذشت زمان، این رسوبات انباشته شده و باعث تشکیل شدن ماده متبلوری داخل لوله می‌شود. ممکن است برای شکستن این بلورها نیاز به ابزارآلات لوله‌کشی حرفه‌‌ای داشته باشید.

برای رفع گرفتگی فاضلاب کفشور چه راهکاری باید به کار گرفت؟

نکاتی که در ابتدا به آن‌ها اشاره کردیم، برای رفع انسداد تمامی کفشورها و تخلیه‌های سطحی از جمله کف زیرزمین، کارساز خواهد بود. با دستکش پلاستیکی خود، این مراحل را برای رفع گرفتگی فاضلاب کف زیرزمین خود انجام دهید:

  1. پوشش کفشور را بردارید.
  2. تا جایی که امکان دارد، زباله‌ها را با دست بردارید.
  3. از یک پیستون استفاده کنید تا گرفتگی‌های عمیق رفع شوند.
  4. جوش شیرین و سرکه سفید را درون تخلیه بریزید. پس از ۱۰ دقیقه آن را با آب جوش بشویید.
  5. اگر همچنان لوله فاضلاب شما مسدود است، از فنر لوله‌کشی برای به دام انداختن و حذف زباله‌ها استفاده کنید. با کمک این فنر می‌توانید گرفتگی‌های سخت را نیز رفع کنید.
  6. بعد از این که کفشور کاملا صاف شد، درپوش آن را در جای مناسب قرار دهید.

هر چه تعداد شیرآلات ساختمانی یک خانه بیشتر باشد و به همان نسبت ظرفیت فاضلاب آن کمتر باشد، احتمال گرفتگی کفشور و فاضلاب بیشتر خواهد بود. در اغلب موارد بدون در نظر گرفتن ظرفیت تخلیه، کانال‌های اضافی تعبیه می‌شود.

منبع: https://www.mrrooter.com/about/blog/2018/october/help-my-garage-floor-drain-is-clogged/
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *