Table of Contents

از صفر تا صد نورپردازی آشپزخانه با دکوراسیون مدرن

روش های صحیح برای نورپردازی آشپزخانه

در این مقاله ما قصد داریم نکات مهم در مورد نورپردازی کانترها و سایر نقاط آشپزخانه را برایتان شرح دهیم. درست مثل رنگ که ابزار هنرمند می باشد، کانتر هم درآشپزخانه حکم وسیله کاربردی را برای اعضای خانه دارد. بنابراین چنین محیطی به نورپردازی مناسب برای ایجاد فضایی امن، کارآ و راحت نیاز دارد. اگر قصد بازسازی آشپزخانه خود را دارید یا تنها به دنبال تغییر دکوراسیون سریع هستید، با کمک یک طراح حرفه ای به فکر نورپردازی باشید تا آشپزخانه را به قلب خانه خود تبدیل کنید. همچنین بازدید از سایت آریان فراز پرسام را برای دیدن آخرین مدل های شیرآلات موجود در بازار ایران، فراموش نکنید.

نورپردازی کانترها

یکی از اشتباهات معمول در نورپردازی آشپزخانه ها این است که ما اغلب چراغ های آویز را بالای کف محیط قرار می دهیم در حالی که جا نمایی باید بالای سطوح کاری مثل کانترها، سینک و شیرآلات بهداشتی باشد. در حقیقت بسیاری از ما نورپردازی را به نحوی انجام می دهیم که نور پشت یا جلوی کانتر قرار می گیرد. به این ترتیب حرکت ما باعث ایجاد سایه های بزرگ شده و عملکردمان را در محیط آشپزخانه با خطر مواجه می کند.

نورپردازی کانترها

در عوض، با تغییر محل قرارگیری چراغ ها از مرکز کانتر همانطور که بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی پیشنهاد داده اند، بهره وری بیشتری در آشپزخانه خود ایجاد نمایید. پس هرگز نگران روشنایی کف آشپزخانه نباشید، چرا که با نورپردازی مناسب، به آن قسمت ها نیز نور بخوبی خواهد رسید. جانمایی صحیح چاغ ها به نحوی که تمام سطوح از قبیل کابینت ها، قفسه ها و سینک و شیرآلات توکار، باعث بهبود روشنایی محیط خواهد شد. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، طراح نروپردازی را به نحوی انجام داده که از هدر رفتن نور کاملا جلوگیری شده است.

جلوگیری از سایه ها

اگر موقعیت یابی چراغ ها به خوبی صورت نگیرد، می تواند منجر به ایجاد سایه های ناموزون شود، اما با تعبیه چراغ های ترکیبی کوچکتر به جای آویزهای بزرگتر، می توانید سایه های محدودتری شکل دهید. مثلا در گذشته از چراغ های توکار با ابعاد حدود ۶ یا ۸ اینچ استفاده می کردند.

آیا استفاده از چراغ های فرورفته مناسب است؟

اما همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، امروزه طراحان از تعداد بیشتری چراغ توکار در سقف با سایزهای ۲ تا ۳ اینچ بهره می برند. با کمک این روش نورپردازی سطوح بالای کابینت ها روشن تر شده و از خیره شدن چشم ها به تشعشع نور جلوگیری می گردد. به این ترتیب فضای آشپزخانه شما کاربردی تر و آرامش بخش تر خواهد شد. همین چارچوب ذکر شده در مورد سینک و شیرآلات بهداشتی و ساختمانی نیز صادق است. بکار بردن چراغ های آویز متعدد باعث پخش شدن مناسب نور در تمام نقاط و کاهش سایه های بلند خواهد شد.

آیا استفاده از چراغ های فرورفته مناسب است؟

به جای استفاده از چراغ های توکار کوچک بالای کانترها، می توانید از یک ردیف چراغ توکار استفاده کنید، به این ترتیب تمام کانترها و کابینت های آشپزخانه روشن خواهند شد. این استراتژی ممکن است برای محیط های قدیمی یا کلاسیک کمی نامناسب به نظر برسد، اما اگر مانند تصویر زیر، آشپزخانه ای مدرن دارید، سبک نورپردازی مذکور، بسیار ایده آل خواهد بود.

تعبیه چراغ ها زیر کابینت

اصلا مهم نیست که چطور چراغ های توکار را نصب کرده اید، چرا که سطوح بالایی کابینت ها همیشه مقداری از نور تولید شده توسط چراغ ها را مسدود کرده و فضای زیر آن ها را تاریک می سازد. بنابراین جهت جلوگیری از بوجود آمدن این مشکل، در زیر کابینت ها درست مثل تصویر چراغ تعبیه نمایید.

تعبیه چراغ ها زیر کابینت

همانطور که در عکس ملاحظه می کنید، چراغ های زیر کابینت باید کمی بالاتر از مرکز آن ها نصب شود. بعلاوه نصب نور ال ای دی باعث کاهش بازتاب نور به سطح کانترها می شود، همچنین با این کار نور تولید شده مکانی اشتباه را روشن می سازد. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل، رشته لامپ های ال ای دی را در موقعیت های مختلف زیر کابینت امتحان کنید تا از رسیدن نور کافی اطمینان حاصل نمایید.

نورپردازی سینک ظرفشویی

اگر از آن دسته افرادی هستید که معمولا ظرف های خود را با دست می شویند، دیدن فعالیتی که انجام می دهید، بسیار ضروری است. بعنوان مثال برای روشنایی شب، پیشنهاد ما این است که چراغ های توکار کوچک یا آویز را بالای سینک و شیرآلات ساختمانی قرار ندهید.

نورپردازی سینک ظرفشویی

در عوض تعدادی چراغ بالای سینک مشابه تصویر زیر اضافه نمایید. در ضمن با خرید مایع ریز اتوماتیک و نصب آن کنار شیرآلات، با تابیدن نور به آن، آشپزخانه شما جلوه ای مدرن تر پیدا خواهد کرد. همچنین اگر از هود در آشپزخانه خود استفاده می کنید، توجه به نورپردازی آن هم ضروری است. بسته به عرض سطح اجاق گاز، تعبیه ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ لامپ کیفیت بالا حرکت بسیار خوبی می تواند باشد.

از تنظیم کننده ها غافل نشوید.

تنظیم کننده های نور تجهیزاتی گران قیمت نیستند، اما ارزشی مانند طلا در طراحی دکوراسیون داشته و می توانند به شما در نورپردازی صحیح تر کمک کنند. یک کلید تنها به شما امکان خاموش و روشن کردن را می دهد، اما تنظیم کننده ها این امکان را به شما می دهند تا بر اساس موقعیت، میزان نور دلخواه را داشته باشید. به این ترتیب آرامش بیشتری هنگام کار با شیرآلات بهداشتی یا شام خوردن خواهید داشت.

منبع: https://www.houzz.com/magazine/how-to-properly-light-your-kitchen-counters-stsetivw-vs~117403233

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *