Table of Contents

اصول فنی و ابعاد استاندارد حمام در طراحی فضا

رایج ترین ابعاد استاندارد حمام در طراحی داخلی

آیا به ساخت و تعبیه حمام جدید فکر می‌کنید؟ اگر جواب شما بله است، باید قبل از انجام پروژه تصمیم بگیرید که چه نوع حمامی مد نظر شما بوده و می‌خواهید که ابعاد استاندارد حمام شما چقدر باشد. داشتن آگاهی از ابعاد استاندارد حمام گام مهمی است که کمک می‌کند نیازهای خانه خود و آنچه که به طور واقع‌بینانه پشتیبانی می‌کند را بهتر بشناسید. در ادامه بر طبق تجربیات تیم تحقیقات سایت آریان فراز پرسام، تعدادی از اندازه‌ها و ابعاد استاندارد حمام را بررسی خواهیم کرد تا راهنمای مناسبی برای شما محسوب شود و بتوانید فرآیند تصمیم‌گیری را به آسانی سپری کنید.

ابعاد استاندارد حمام متوسط چقدر است؟

یک حمام با اندازه متوسط بین  ۳.۵ الی ۴  متر مربع، مناسب یک آپارتمان یا خانه کوچک است. این اندازه عمومی است زیرا تقریبا فضای کافی برای نصب دوش، وان، سینک و حتی توالت را برای شما فراهم می‌کند. برای خانه‌های بزرگتر این اندازه می‌تواند بین ۴ الی ۹ متر مربع متغیر باشد.

دکوراسیون معمول برای ابعاد مختلف حمام

در لیست زیر تعدادی از چیدمان‌های رایج نسبت به اندازه‌ی حمام آورده شده است. به طور کلی کوچکترین اندازه ۱.۵ متر مربع است که می‌توان در آن سینک و توالت را قرار داد. برای نصب سیستم دوش و شیر حمام توکار مربوط به دوش باید حداقل بین ۳ الی ۳.۵ متر مربع فضا داشته باشید. برای یک حمام کامل شامل دوش و وان حداقل به ۴ متر مربع فضا نیاز دارید.

دکوراسیون معمول برای ابعاد مختلف حمام

لیست ابعاد استاندارد حمام از کوچک به بزرگ :

  • ۳×۵ (۱۵ فوت مربع)
  • ۳×۶ (۱۸ فوت مربع)
  • ۴×۴ (۱۶ فوت مربع)
  • ۴×۶ (۲۴ فوت مربع)
  • ۶×۶ (۳۶ فوت مربع)
  • ۶×۱۰ (۶۰ فوت مربع)
  • ۶×۱۲ (۷۲ فوت مربع)
  • ۷×۷ (۴۹ فوت مربع)
  • ۸×۸ (۶۴ فوت مربع)
  • ۹×۶ (۵۴ فوت مربع)
  • ۹×۸ (۷۲ فوت مربع)
  • ۹×۷ (۶۳ فوت مربع)
  • ۱۰×۱۲ (۱۲۰ فوت مربع)

ابعاد استاندارد حمام مستر

حمام مستر به طور کلی یک حمام کامل است و تفاوت آن با دیگر حمام‌ها در ابعاد بزرگتر آن می‌باشد. این حمام به قدری بزرگتر است که فضای اضافی نیز خواهد داشت. در حالت معمول حمام‌های مستر به اتاق خواب اصلی یک خانه متصل است و باعث افزایش رفاه اعضای خانواده می‌شود. یک حمام مستر کوچک مساحت ۴ متر مربع را دارا است، در حالی که میانگین حد معمول آن بین ۴ الی ۹ متر مربع معین شده است.  یک حمام مستر بزرگ اما می‌تواند مساحتی بین ۱۰ تا ۲۰ متر مربع نیز داشته باشد. این ابعاد در بناهای لوکس طرفداران بسیار زیادی دارد.

اندازه حمام کامل

یک حمام کامل شامل دوش، سینک، وان و توالت است. در صورتی می‌توان یک حمام را کامل در نظر گرفت که شامل تمامی امکانات گفته شده باشد و ابعاد آن در محدوده ۱.۵ × ۲.۵ قرار گیرد و به طور کلی برای تعبیه این امکانات به فضایی با مساحتی بین ۱۱ الی ۱۲ متر مربع نیاز خواهد بود.

اندازه حمام کامل

همانطور که قبلا گفته شد، ابعاد یک حمام کوچک ۵×۸ فوت است و نسبت به این مورد، اندازه میانگین برای یک حمام کامل ۶×۱۰ فوت  خواهد بود. شاید این ابعاد برای برخی از طراحان بزرگتر در نظر گرفته شود و نسبت به تجهیزات و شیرآلات ساختمانی که می‌خواهند در محیط نصب کنند، تا ۱۰×۱۲ و حتی بیشتر نیز برای یک حمام کامل نیاز داشته باشند.

حمام با دوش یا حمام ¾

حمام‌هایی که دوش، سینک و توالت دارند را به طور کلی یک حمام  ¾ در نظر گرفته می‌شوند. تنها فاصله‌ی این نوع حمام با یک حمام کامل، نبود وان در محیط است. اندازه سیستم دوش شما ممکن است متفاوت باشد اما کوچکترین حمامی که می‌تواند این نوع حمام را پشتیبانی کند، مساحتی بین ۲.۵ الی ۳ متر مربع است. ابعاد رایج برای این سبک حمام ۹×۳ یا ۸×۴ فوت است که شامل طیف کوچکی از لوازم می‌شود. گاهی ممکن است در فضایی به ابعاد ۴.۵ یا حتی ۵.۵ متر مربع نیز از چنین دکوراسیونی استفاده شود.

پیشنهاد مقاله : تجهیزات حمام کوچک

ابعاد استاندارد حمام با کابین دوش شیشه‌ای

حمامی که کابین دوش و حمامی که فقط دوش دارد را با هم مقایسه کنید. تنها تفاوت این دو در کابین شیشه‌ای و فضایی است که می‌توان در آن از دوش بزرگتری استفاده کرد. از آن جایی که کابین شیشه‌ای مانع از پخش آب در قسمت‌های دیگر حمام می‌شود، می‌توانید هنگام انتخاب شیرآلات ساختمانی خود، از یک سر دوش بزرگتر با قابلیت پخش آب بیشتر استفاده کنید.

ابعاد استاندارد حمام با کابین دوش شیشه‌ای

یک حمام کوچک با دوش و شیرآلات ساختمانی محدود باید حداقل مساحتی در حدود ۳.۵ متر مربع داشته باشد که ابعاد آن بهتر است ۱.۲×۲.۵ در نظر گرفته شود، ولی اگر بخواهید از کابین دوش استفاده کنید بهتر است طول حمام شما ۳.۵ متر باشد تا تمام امکانات مورد نیاز در آن نصب شود. این نوع حمام می‌تواند در ابعاد بزرگتری نیز طراحی شود و هیچ محدودیتی نخواهد داشت. نسبت به امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود می‌توانید از دوش کابین‌دار در حمام خود بهره ببرید.

سرویس بهداشتی بدون دوش یا اصطلاحا نیم حمام

رایج‌ترین چیدمان برای آپارتمان‌های کوچکتر در ایران و جهان، سرویس بدون دوش یا نیم حمام است. این فضا دارای یک سینک روشویی و یک توالت بوده و فضای کوچکی از خانه را به خود اختصاص می‌دهد. نصب المان‌های دیگر در چنین فضایی چالش زیادی به همراه دارد و در بعضی موارد اصلا امکان‌پذیر نیست. اندازه معمول این فضاها حداقل ۱.۵ متر مربع است. شاید این نوع سرویس بهداشتی بتواند اندازه بزرگتری داشته باشد ، اما اگر این اندازه بیشتر از ۲.۵ متر مربع باشد بهتر است فضا را هدر ندهید و سیستم دوش مناسب خانه خود را در این بخش نصب کنید.

لیست ابعاد سرویس بهداشتی نیم حمام:

لیست ابعاد سرویس بهداشتی نیم حمام:

  • ۵ متر مربع سرویس بهداشتی کوچک
  • ۸ الی ۲ متر مربع سرویس بهداشتی متوسط
  • بیشتر از ۲.۵ متر مربع سرویس بهداشتی بزرگ

حمام معلولین

برای این که یک حمام با امکانات سازگار شرایط معلولین تجهیز شود، به فضایی با مساحت حداقلی ۱.۵ متر مربع خواهید داشت. در اصل اندازه‌ی سرویس بهداشتی و حمام شما اهمیت زیادی ندارد، تنها مشخصه مورد نیاز این است که ویلچر بتواند آزادانه وارد سرویس شود و به دیوارها گیر نکند. توصیه می‌کنیم در چنین محیطی برای این که رفاه بیشتری فراهم شود، از تجهیزات اتوماتیک و شیرآلات بهداشتی هوشمند استفاده کنید. وجود میله‌های ایمنی و سایر تکیه‌گاه‌های مورد نیاز باید در قسمت‌های مشخص و مناسبی نصب شوند. توالت نیز باید در ارتفاع درستی تعبیه شود تا هنگام استفاده شرایط فرد سخت نشود.

منبع : https://www.badeloftusa.com/buying-guides/the-most-common-bathroom-sizes-and-dimensions/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *