Table of Contents

انتخاب شیر رادیاتور مناسب

دقیقا کدام شیر رادیاتور را تهیه کنیم؟

دقیقا کدام شیر رادیاتور مناسب خانه‌ی من است؟ پاسخ به این سوال نشان می‌دهد که شما تصمیم گرفته‌اید از رادیاتور استفاده کنید و نمونه مورد نظر خود را سفارش داده‌اید. اما آنچه که باید بدانیم این است که کدام سوپاپ یا شیر برای رادیاتور ما مناسب است؟ اصلا چرا رادیاتورها را به همراه شیر و سوپاپ ارائه نمی‌دهند؟ در واقع، پاسخ تمامی سوالات شما مشخص است. یعنی با دانستن نحوه نصب رادیاتور و همچنین بررسی نیاز هر خانه یا محیط، می‌توان پاسخ سوالات را به خوبی دریافت کرد.ما در سایت آریان فراز پرسام، یک راهنمای کوتاه اما مفید برای شناخت بیشتر انواع شیرآلات را تهیه کرده و در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

چرا رادیاتورها بدون سوپاپ ارائه می‌شوند؟

رادیاتورها را بدون سوپاپ ارائه می‌دهند چون برای شما بهتر است که بدون سوپاپ باشند. ممکن است محیط شما نیاز داشته باشد که دریچه شوفاژ یا رادیاتور در محل خاصی باشد یا اینکه ممکن است لوله‌کشی خانه شما متفاوت باشد. قطعات دکوراسیون داخلی خانه شما با خانه‌های دیگر متفاوت است بنابراین نیاز سیستم گرمایشی شما نیز متفاوت خواهد بود. اگر شیر رادیاتورها در جای مشخصی نصب بود، عملا شما هیچ نقشی در تعیین محل نصب و یا دکور کردن آن بخش از خانه خود نداشتید. شما باید تمامی شیرآلات ساختمانی را با دکوراسیون خانه خود مطابقت دهید و شیر رادیاتور یکی از آن‌ها است. یعنی باید نوع شیر، زاویه و جهت لوله‌کشی و دکوراسیون اتاق خود را مشخص کنید.

شیر رادیاتور دقیقا چه کاری می‌کند؟

شیرهای رادیاتور دما را کنترل کرده و همیشه جفت هستند. یکی برای تنظیم میزان ورودی آب به رادیاتور است که باعث تنظیم دما می‌شود، دیگری برای ایجاد تعادل در سیستم گرمایشی شما است که بر میزان خروج حرارت از رادیاتور تاثیر می‌گذارد. در نگاه اول، آن‌ها فقط شیرهای کوچکی برای رادیاتور شما هستند و به دو دسته کلی شیرهای دستی یا ترموستاتیک تقسیم می‌شوند.

تفاوت شیرهای دستی و ترموستاتیک

یکی از ساده‌ترین سوپاپ‌های موجود، نمونه‌های دستی هستند که فقط باید قسمت بالایی آن‌ها را با دست بچرخانید تا جریان گرمایی در رادیاتور شما تغییر کند. این فرآیند درست به اندازه چرخاندن نمونه‌های ساده‌ی دیگر شیرآلات بهداشتی و ساختمانی است. آن‌ها معمولا ساده‌تر و بسیار کوچکتر از شیرهای ترموستاتیک هستند.

تفاوت شیرهای دستی و ترموستاتیک

شیرهای ترموستاتیک را عموما با نام شیرهای TRV می‌شناسند. طراحی این نوع شیر مشابه شیرهای دستی بوده و تنها وجه تمایز کوچک آن‌ها، وجود سنسور در نوع ترموستاتیک است.این سنسور ممکن است التکرونیکی باشد و مسلما دقت بیشتری در کنترل جریان‌ها خواهد داشت. در نوع دیگر این شیرها، کمی موم یا مایع که به دمای اتاق حساس هستند و واکنش می‌دهند، استفاده شده و جریان رادیاتور را در داخل خود تنظیم می‌کنند. شیر ترموستاتیکی که حاوی مایع است، در مصرف انرژی الکتریکی صرفه‌جویی خواهد کرد و از این بعد دارای اهمیت است. شیرهای ترموستاتیک نیز می‌توانند مانند شیرهای دستی، حالت قفل شونده نیز داشته باشند.بیایید نگاهی به دستاوردهای شیرهای TRV بپردازیم.

شیرهای قفل شونده

شیرهای قفل شونده را باید هنگام خرید لوازم رادیاتور، خودتان انتخاب کنید. بهتر است زمانی که دارید یک جفت شیر تهیه می‌کنید، باید حتما یکی از آن‌ها قفل شونده باشد.واضح‌تر بگوییم: صرف نظر از اینکه سوپاپ رادیاتور شما دستی و یا ترموستاتیک است، توصیه می‌شود یکی از آنها قفل شونده باشد. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که جریان آب خروجی از رادیاتور به طور کامل تحت کنترل بوده و سیستم شما در تعادل است. یعنی تمام رادیاتورهای شما با یک سرعت مشخص گرم می‌شوند.

شیرهای قفل شونده

در بین تمامی شیرآلات توکار مورد نیاز در خانه، تعادل در عملکرد شیر، یک ویژگی حیاتی و مشترک است که باید خیلی جدی به آن فکر شود و انتخاب‌ها بر اساس اصول تعادل صورت گیرد. انتخاب هر کدام از انواع شیر رادیاتور برای شما سلیقه‌ای است اما آنچه که باید در نظر داشته باشید، زاویه و نحوه نصب آن‌ها است. باید بدانید که به شیرهایی با مدل نصب زاویه‌دار نیاز دارید یا شیرهایی که به صورت راست و صاف نصب می‌شوند.

شیر صاف یا زاویه‌دار : کدام شیر مناسب لوله‌‌کشی رادیاتور خانه‌ی من است؟

سوپاپ‌ها هستند که لوله‌ها و رادیاتور شما را به هم متصل می‌کنند، بنابراین محل قرارگیری، زاویه نصب و به طور کلی طراحی همه‌ی اجزا به هم مرتبط است. هنگام تهیه شیرآلات بهداشتی و ساختمانی، در هر اندازه و اشلی، باید توجه کنید که زاویه و نحوه نصب آن‌ها چگونه خواهد بود و آیا این سیستم برای محیط خانه شما مناسب است یا خیر. دلایل زیادی وجود دارد که با بررسی آن‌ها تصمیم نهایی برای تهیه شیرهای مستقیم یا زاویه‌دار رادیاتور گرفته می‌شود. اما تنها چیزی که ما باید در مسیر انتخاب خود بدانیم این است که به چه چیزی نیاز داریم. یعنی باید چرایی طراحی و لوله‌کشی را بدانیم.

شیر صاف یا زاویه‌دار : کدام شیر مناسب لوله‌‌کشی رادیاتور خانه‌ی من است؟

اما به طور کلی، ورودی‌های رادیاتور و لوله‌های متصل شونده به آن‌ را در نظر بگیرید و ببینید هر کدام در چه بخش و چه زاویه‌ای نصب شده‌اند. اصولا یک یا چند الگوی مشخص برای نصب رادیاتورها و لوله‌کشی آن‌ها وجود دارد که کاملا مشخص می‌کند استاندارد لازم برای تهیه شیرآلات چیست. اگر تشخیص این مورد برای شما دشوار بود، با یک لوله‌کش و یا نصاب رادیاتور تماس بگیرید و از دانش او استفاده نمائید.

منبع: https://www.onlyradiators.co.uk/blog/buying-guides/radiator-valve-essential-guide

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *