Table of Contents

ایده هایی برای روشنایی آشپزخانه

از میزان روشنایی مورد نیاز تا نقاطی  که به نور نیاز دارند

روشنایی تطبیق پذیر با محیط ویژگی مهم برای آشپزخانه های چندکاره امروز می باشد. آیا شما هم به دنبال ایده های جذاب برای روشنایی آشپزخانه می گردید؟ اگر چه کارکرد اصلی آشپزخانه تهیه غذا، شست و شوی مواد غذایی و ظروف توسط شیرآلات ساختمانی می باشد، اما امروزه به این فضا به عنوان بخشی از زمان های سرگرم کننده در خانه یا حتی محیط کار توجه می شود.

ایده هایی برای روشنایی آشپزخانه

از طرفی اهمیت نورپردازی آشپزخانه بعضی وقت ها می تواند آخرین نکته ای باشد که در طراحی این فضا در خانه ها مورد توجه قرار می گیرد. اما مساله اساسی این است که برای داشتن آشپزخانه ای دلپذیر و کاربردی تر، تمام نقاط آن باید دارای روشنایی مناسبی باشد. بنابراین اغلب کارشناسان معتقدند، بهترین زمان برای در نظر گرفتن نورپردازی تازه، مرحله نقشه کشی یا طراحی می باشد. زیرا وقتی که طراحی و ساخت آشپزخانه کامل شد، اضافه کردن موارد جدید مثل روشنایی بیشتر، با محدودیت مواجه خواهد شد.

طراحی روشنایی مناسب، به داشتن فضایی آرام بخش تر کمک می کند. همچنین روشنایی خوب باعث می شود تا اگر آشپزخانه ای کوچک دارید، فضای آن بزرگ تر به نظر برسد. بنابراین در نظر گرفتن سبک نورپردازی آشپزخانه با توجه به نقشه خانه بسیار ضروری می باشد. با ما در سایت آریان فراز پارسام برای خرید شیرآلات بهداشتی و ساختمانی همراه باشید. برای داشتن روشنایی خوب در آشپزخانه حداقل به این دو عنصر نیاز خواهید داشت: محیطی عاری از سایه، روشنایی مناسب برای آشپزی ایمن و استفاده از شیرآلات بهداشتی. در طرف مقابل، با طراحی روشنایی نامناسب، ویژگی های معماری آشپزخانه کم رنگ تر شده و از قابلیت های عملکردی فضا کاسته خواهد شد.

کنترل روشنایی آشپزخانه خود را در دست داشته باشید.

با وجود تعداد زیادی منابع روشنایی در دسترس و کاربردهای مختلفی که برای آن ها تعریف شده، داشتن یک سیستم کنترل روشنایی منعطف، که با یک کلید به سادگی روشن یا خاموش شود، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین در صورت امکان، کلیدها را طوری طراحی کنید تا بتوانید کنترل روشنایی آشپزخانه را جداگانه انجام دهید تا در موقعیت های مختلف، مقادیر نور مناسب داشته باشید.

1- کنترل روشنایی آشپزخانه خود را در دست داشته باشید.

به منظور ایجاد فضایی آرامش بخش، تلاش کنید از چراغ های دیواری و سقفی استفاده کنید تا نور پس زمینه لطیف تری داشته باشید. از طرفی اگر آشپزخانه شما دارای سقف بلندی است، روشنایی هایی که بالای کابینت های آشپزخانه نصب می شوند، می توانند نور کافی را برایتان به ارمغان بیاورند. در حالی که وقتی نیاز به کاهش نور داشته باشید، به سادگی می توانید این کار را انجام دهید.

نورپردازی زیر کابینت ها

کریس وب مدیر طراحی بخش آشپزخانه شرکت B&Q معتقد است: «داشتن نور مناسب در آشپزخانه مثل این است که بتوانید به سادگی از دفتر کار خود تا محل پخت و پز، شرایط را تغییر دهید، درست مثل یک پیست رقص». یکی از طراحی های ویژه ای که در بین مشتریان بسیار محبوب می باشد، تلفیق روشنایی و کابینت ها می باشد. مثل روشنایی تسکیو که در زیر دیواره کابینت ها نصب شده و نور مناسب را به فضای اطراف و بطور ویژه شیرآلات بهداشتی و سینک ظرفشویی ارائه می کند. بعلاوه امکان کنترل روشنایی آن با حرکت بدن وجود دارد، به این ترتیب نیازی به سیم های آلوده و کلیدهای ناهماهنگ نخواهید داشت.

طراحی فضای منحصر به فرد با نورپردازی سقفی

مجموعه ای زیبا از چراغ های آویز سقفی که بصورت تکی یا چندتایی در بالای میز ناهارخوری قرار گرفته و فضای متفاوتی نسبت به سایر نقاط آشپزخانه ایجاد می کند. امروزه آویزهای سقفی در مدل های مختلف از سبک قدیمی تا مدل های صنعتی، سرامیکی و مسی ساخته می شوند. از این سبک نورپردازی برای ایجاد فضایی صمیمی در قسمت ناهار خوری یا بخشیدن جلوه ای زیبا به آشپزخانه های سبک جزیره ای که دارای کابینت، سینک و شیرآلات بهداشتی و ساختمانی در وسط آشپزخانه می باشد، استفاده می شود.

نورپردازی زیر کابینت ها

این ویژگی ها باعث شده تا چراغ های آویزدار نه تنها نور بسیار عالی در اختیارتان قرار می دهد، بلکه با ایجاد هماهنگی با خط دید کابینت ها زیبایی بصری فوق العاده ای برای آشپزخانه شما ایجاد می کند. برای اضافه کردن انعطاف بیشتر، تلاش کنید تا آویزها را به کلید تنظیم کننده شدت نور متصل نمایید، به این ترتیب آشپزخانه جزیره ای شما تبدیل به فضایی عالی برای کار کردن یا هم صحبتی با دوستان و آشنایان می شود.

از طرح های روشنایی متفاوت استقبال کنید.

در حالی که همچنان چراغ های آویز سقفی از بیشترین محبوبیت برای استفاده دز آشپزخانه ها برخوردار هسند، تمایل مردم به استفاده از شیوه های جدید نورپردازی بیشتر شده است، مثلا بعضی از طرح ها فضا را تبدیل به اتاق تعویض لباس می کنند. همانطور که آشپزخانه های اوپن هر روز بیشتر از قبل متداول می شوند، اشتراک بین این نقطه از خانه با دیگر نقاط منزل باعث شده تا دنیایی از طراحی های دکوراسیون زیبا، امکان پذیر شود. مثلا خیلی از مردم این روزها از سبک های متفاوت نظیر نورپردازی مرکزی، بالای میز ناهارخوری یا آشپزخانه های جزیره ای با شیرآلات بهداشتی مدرن استفاده می کنند. این در حالیست که گروهی دیگر از روش های دیگری مثل چراغ های دیواری یا روشنایی مخصوص فضای آشپزی، را می پسندند.

به ترکیب عناصر مختلف توجه داشته باشید.

ریچارد مور، مدیر طراحی گروه مارتین مور، توصیه می کند: «شما نیاز دارید که سبک مطلوب آشپزخانه خود را در نظر بگیرید». بطور مثال اتاقی با کمدهای شیشه ای، پنجره های بلند، یا طراحی زرق و برق دار. از طرفی برای بعضی ها داشتن یک فضای سنتی یا تلفیق شده با لوستر تا اضافه کردن لامپ های شمعی، بسیار ایده آل به نظرمی رسد.

به ترکیب عناصر مختلف توجه داشته باشید.

از طرف دیگر، فضاهای مینیمالیستی قرار دارند که اغلب نیازمند نورپرازی های جسورانه تری از نظر معماری هستند. بنابراین انتخاب روشنایی خود را به نحوی انجام دهید تا انعکاس جنس های بکار رفته در سطح آشپزخانه به خوبی نمایان شود.

روشنایی با چراغ های LED

امروزه با اضافه شدن چراغ های LED، فرصت های بیشتری برای طراحی آشپزخانه های مدرن فراهم شده است. بدلیل تولید حرارت و گرمای پایین، این چراغ ها برای کاهش مصرف انرژی بسیار موثر بوده و همچنین نیاز کمتری به تعمیر و تعویض دارند، بنابراین می شود از آن ها در سقف یا بعنوان چراغ های روشن کننده کف استفاده کرد. چراغ های LED از نظر ابعاد کوچکتر بوده و راحت از لامپ های مهتابی پنهان می شوند، همچنین زمان زیادی برای گرم شدن و به حداکثر رسیدن سطح روشنایی صرف نمی کنند. مایکل لینسکی، مدیر شرکت SENSIO کاربرد این نوع چراغ ها را اینگونه بیان کرده است: «قطعا در آینده بیشتر از چراغ های LED برای روشنایی آشپزخانه ها استفاده خواهد شد». یکی از مزیت های چراغ های LED این است که نسبت به مدل های مشابه منسوخ شده، از نظر هزینه مقرون به صرفه تر هستند، چون با وجود این که هزینه نصب آن ها قدری بیشتر می باشد اما در کاهش مبلغ قبض های برق نقش فراوانی خواهند داشت».

نورپردازی از کف

نورپردازی اتاقی را تصور کنید که از کف تا سقف را به زیبایی روشن می نماید. این سبک از روشنایی با افزودن چراغ به زیر کابینت های آشپزخانه یا شیرآلات بهداشتی به سبک جزیره ای، یک محیط جذاب و خالص برایتان فراهم خواهد شد. با این حال، از آن جایی که نورپردازی نقش اساسی در ایجاد فضای آرامش بخش بازی می کند، مدل نورپردازی از کف تا حد زیادی باعث ایجاد چنین فضای خوشایندی در آشپزخانه می شود.

روشنایی با چراغ های LED

هایلی سیمونز از شرکت مگنت توصیه می کند: «اگر واقعا می خواهید به آشپزخانه جزیره ای خود با شیرآلات بهداشتی و ساختمانی مدرن، جلوه فوق العاده ای دهید، شاید جسورانه ترین روش، انتخاب چراغ های ال ای دی باشد». چراغ های روشنایی کف با قرار گرفتن در موقعیت مرتبط، فضایی دلچسب برای افرادی که می خواهند آشپزخانه ای راحت و سرگرم کننده داشته باشند، بسیار مناسب است.

طراحی روشنایی را به درستی انجام دهید.

در زیر قسمتی از کابینت که معمولا تخته خرد کردن گوشت و سبزیجات را قرار می دهیم، یا سینک و شیرآلات بهداشتی، باید داشتن نور کافی را تضمین کنید. به این منظور باید موقعیت خود را طوری تنظیم نمایید که به قدر کافی به تخته نزدیک باشید، در غیر اینصورت، تنها قادر خواهید بود تا پشت قسمتی که در آن مشغول به کار هستید را روشن نگه دارید. جان کالن توصیه می کند که چراغ های روشنایی کوچک، لامپ های مهتابی جمع و جور، یا چراغ های ال ای دی تعبیه شده در زیر بخش محل قرار گیری تخته به اندازه کافی باریک هستند تا بتوانند در قسمت مذکور نصب شده و روشنایی کافی را به شما ارائه دهند. همچنین استفاده از نوارهای روشنایی انعطاف پذیر ال ای دی دیگر گزینه ای است که می توانید از آن بهره ببرید.

به ارتفاع توجه داشته باشید.

مناسب بودن ارتفاع چراغ ها بستگی به دو عامل دارد: قد افراد ساکن در خانه و ارتفاع سقف. به این منظور در آشپزخانه های کوچک، چراغ های دیواری بخوبی کار خواهند کرد، به ویژه مدل هایی که نور طبیعی کمی تولید می کنند. بعلاوه با استفاده از چراغ هایی با طرح های جالب، استیل یا برنجی می توانید دکوراسیون مدرنی برای آشپزخانه خود ایجاد نمایید.

طراحی روشنایی را به درستی انجام دهید.

یک فضای آشپزخانه مورد توجه درست کنید.

کار در آشپزخانه در شرایطی که تنها یک چراغ آویز مرکزی در آن قرار دارد به این معناست که، در هر حالتی که ایستاده باشید پشت به نور و زیر سایه خود ایستاده اید. بناراین، استفاده از رنگ سفید مات در سقف و رنگ های روشن در قسمت های فوقانی دیوار باعث انعکاس بیشتر نور و پخش یکنواخت تر آن می شود.

یک سبک مشابه را استفاده کنید.

با طراحی مناسب نورپردازی با حفظ هماهنگی عناصر، یک سبک منحصر به فرد در آشپزخانه خود ایجاد کنید. به این منظور می توانید به دنبال نورپردازی مرکزی با استفاده از چراغ های آویز سقفی در کنار چراغ های دیواری باشید. استفاده از سبک هماهنگ باعث می شود تا روشنایی یکنواخت به تمام بخش های آشپزخانه برسد. همچنین به کار بردن کلیدهای روشنایی حساس به نور یا کنترل هوشمند برای داشتن روشنایی هماهنگ و دلخواه دیگر گزینه ای است که می توانید به آن فکر کنید.

یک سبک مشابه را استفاده کنید.

ویژگی های برجسته

جهت نشان دادن قسمت های مختلف آشپزخانه خود می توانید از چراغ های بالای سر استفاده نمایید. به این منظور چراغ های ال ای دی انتخاب هوشمندانه ای هستند چرا که با کارآیی بالا، مصرف انرژی پایین و دوام بالاتری دارند. این یک ایده بسیار ساده برای نقاطی از آشپزخانه است که دارای فرورفتگی هستند، این بخش های آشپزخانه معمولا برای نمایش اشیاء تزئینی استفاده می شوند. با کمک قفسه های شیشه ای شناور می توانید فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشید و از طرفی به نور اجازه دهید که با عبور از شیشه به تمام سطوح نفوذ کند.

از رنگ مورد علاقه خود استفاده نمایید.

استفاده از رنگ های گرم یا اتصالات پیش ساخته قبلا بعنوان آویزهای سقفی بسیار محبوب و متداول بود، اما حالا می بینیم که مردم در طراحی دکوراسیون داخلی خانه ها رو به جلو حرکت کرده و رنگ هایی مثل قرمز، زرد و سبز را می پسندند. این روزها مشتریان به دنبال اضافه کردن رنگ های متنوع به فضاهای مختلف خانه به ویژه آشپزخانه خود هستند. بنابراین شما هم می توانید سبک دلخواه خود را برای نورپردازی آشپزخانه برگزینید.

از رنگ مورد علاقه خود استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که استفاده از نورپردازی های جذاب باعث می شود تا آشپزخانه شما شبیه به مطب دکتر به نظر نرسد. استفاده از چراغ های دیواری رنگارنگ جلوه زیبایی به آشپزخانه های سنتی می بخشد. یا آویزهای فلزی حالتی صنعتی و نورانی به فضا می بخشد. این در حالیست که آویزهای رنگی معمولا نیاز به فضاهایی با رنگ های متنوع دارند.

چه مدل روشنایی برای آشپزخانه عالی است؟

این که چه مدلی از روشنایی و نورپردازی برای آشپزخانه عالی تر است بستگی به ابعاد فضا و نیازهای شما دارد. بناراین، ابتدا به نقاطی که در آشپزخانه خود دارید نگاه کرده و در مورد فعالیت هایی که می توانید در آن انجام دهید نیز فکر نمایید، تا بتوانید میزان نور مورد نیاز را ارزیابی کنید. بطور مثال، بعضی فضاها مانند اجاق گاز، سینک و شیرآلات ساختمانی و فضای بالای آن اغلب نیاز به روشنایی قابل تنظیم دارند. ار طرف دیگر، در نقاطی مانند میز ناهارخوری، شما نیاز به روشنایی ملایم تری دارید.

شما ممکن است به دنبال گرفتن راهنمایی از کارشناس نورپردازی یا طراحی داخلی باشید، فردی که از دانش کافی برای طراحی سبک های مختلف نورپردازی و روشنایی برخوردار باشد. آن ها می توانند اتصالات و سبک های مختلفی را در کنار فناوری های روز به شما پیشنهاد دهند. همچنین سعی کنید همیشه از برقکار ماهر برای نصب چراغ های خود و انجام سیم کشی استفاده نمایید. به این ترتیب کارشناسان قادر خواهند بود نقاط کلیدی فضای مورد نظر شما را بررسی و طرح مناسب ارائه دهند. همچنین شما می توانید خرید مایع ریز اتوماتیک را از سایت آریان فراز پرسام انجام دهید.

چه مدل روشنایی برای آشپزخانه عالی است؟

چه چیزی این روزها در نورپردازی آشپزخانه مشهور شده است؟

یکی از مواردی که هم اکنون در میان مردم بسیار مشهور شده، نورپردازی های هوشمند آشپزخانه می باشد. طراحی مدرن خانه ها این امکان را به افراد داده که روشنایی را بر اساس حالات روحی مختلف تنظیم نمایند. به همین ترتیب، از آن جایی که استفاده از فضای آشپزخانه ها روز به روز بیشتر می شود، آن ها بیش از قبل به عنوان فضایی عمومی تا محیطی فقط برای آشپزی در منازل مورد توجه قرار گرفته اند. بنابراین قابلیت تنظیم روشنایی مهم ترین نکته در نورپردازی آشپزخانه می باشد.

مارتین مور، مدیر طراحی شرکت ریچارد مور چنین نظری دارد: «این روزها بطور مشخص بر روی نورپردازی هویتی تمرکز می شود؛ به طوری که استفاده از چراغ های آویز بزرگ بالای کابینت جزیره ای و شیرآلات آشپزخانه بسیار محبوب شده است. همچنین با کمک رنگ های مختلف و تزئینات متنوع، آشپزخانه به یکی از اتاق های ارزشمند خانه ها تبدیل شده است.