Table of Contents

راهکار های رفع لک زنگ زدگی از روی سطوح بهداشتی

شاید شما هم دیده باشید که با گذشت زمان لکه‌های زنگ قهوه‌ای رنگی روی سینک، وان و حتی توالت‌ها ایجاد می‌شود. این لکه‌ها عموما در اثر زنگ‌زدگی لوله‌ها، شیرآلات بهداشتی و ساختمانی و یا حتی سیستم گرمایشی ایجاد می‌شوند. در برخی از مناطق نیز به دلیل بالا بودن مقدار آهن در آب آن منطقه، این لکه‌ها روی سطوح بهداشتی پدیدار می‌شوند.

زمان زیادی طول می‌کشد تا این لکه‌ها روی سطوح چینی و یا سرامیکی شما ایجاد شوند، بنابراین اولین بار این لکه‌ها را در قسمت‌هایی خواهید دید که آب به صورت طولانی مدت در آن جا راکد بوده است. یکی از این بخش‌ها، کاسه توالت است. اگر در بخش رینگ توالت و بخش تخلیه آب آن حلقه قهوه‌ای و یا رگه‌هایی به این رنگ مشاهده کردید، به احتمال زیاد این لکه‌ها اثرات اکسید شدن آهن هستند و با استفاده از پاک‌کننده‌ها یا برس‌های معمولی توالت از بین نخواهند رفت. شاید هم در اطراف کفشور این لکه‌ها را ببینید. اگر شیرآلات بهداشتی خانه شما چکه می‌کنند، ممکن است رگه‌هایی از سمت شیر به سمت کفشور یا فاضلاب را بتوانید مشاهده کنید.

اگر فکر می‌کنید که لوله‌ها یا لوازم بهداشتی خانه شما زنگ زده است، باید در اسرع وقت اقدام به تعویض آن‌ها نمایید تا مشکلات این چنینی برای همیشه متوقف شوند. اگر مشکل به دلیل وجود آهن مازاد در منبع آب باشد، می‌توانید از یک سیستم فیلتراسیون و یا تصفیه آب استفاده کنید. به هر حال، ما در وبلاگ سایت آریان فراز پرسام، ارائه راهکارهای موثر برای رفع این لکه‌ها را وظیفه خود دانستیم و آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم. فقط توجه داشته باشید که رفع لکه‌های زنگ‌زدگی به هیچ وجه آسان نیست و باید صبور باشید، چرا که این لکه‌ها با گذشت زمان به بافت چینی و سرامیک نفوذ کرده و به خورد آن‌ها می‌روند.

رفع لک زنگ زدگی با استفاده از پدهای تمیز کننده مخصوص

اگر لکه‌های ایجاد شده سبک و جدید هستند، ممکن است با کمک پدهای تمیزکننده‌ای که اغلب در تمام آشپزخانه‌ها وجود دارند رفع شوند. اما نسخه‌هایی از این محصول ساخته شده است تا به طور خاص برای لکه‌های سخت روی توالت و وان اثرگذاری داشته باشد.

رفع لک زنگ زدگی با استفاده از پدهای تمیز کننده مخصوص

این راهکار باید اولین اقدام شما باشد، چرا که در به کارگیری آن هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و قابلیت چندین بار استفاده را دارند. تمامی این ویژگی‌ها سبب شده تا استفاده از پد تمیزکننده، به عنوان یک راهکار مقرون به صرفه شناخته شوند.

استفاده از پوکه یا Pumice

پوکه یک تمیزکننده ملایم است و برای از بین بردن لکه‌های زنگ از توالت، حمام و سینک بسیار مناسب شناخته می‌شود. سعی کنید از پوکه چوبی و یا اسکرابری استفاده کنید که مخصوص تمیز کردن سطوح چینی، سرامیک و کاشی طراحی شده‌اند. از این ابزار به طور منظم و طی چندین بار استفاده کنید تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند. پوکه‌ها نیز محصولات مقرون به صرفه و از همه مهمتر سازگار با محیط زیست هستند، پس وجود آن‎‌ها در بین لوازم بهداشتی و تمیزکاری خانه شما ضروری است.

رفع لک زنگ زدگی با استفاده آب لیمو و نمک

با مخلوط کردن نمک و آب لیمو، یک خمیر مرطوب بدست آورده و روی ناحیه درگیر با زنگ آهن بمالید. این روش به طور موثری لکه‌های زنگ را درگیر می‌کند، به شرط این که زمان کافی برای نفوذ و ایجاد واکنش به آن بدهید. این ترکیب ممکن است اگر برای طولانی مدت روی لوازم شما باقی بماند، برای روکش شیرآلات ساختمانی که در نزدیکی محل لکه‌دار شده، اثرات منفی بگذارد.

رفع لک زنگ زدگی با استفاده آب لیمو و نمک

حتما به این مورد توجه کنید. استفاده از این تکنیک در فضایی مانند کاسه توالت راحت نیست، زیرا خمیر قبل از این که فرصتی برای اثرگذاری داشته باشد، در آب حل می‌شود. اما می‌توانید از این ترکیب برای سینک و وان حمام خود استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که باید اجازه دهید مخلوط حداقل ۱۵ دقیقه روی بدنه باقی بماند. هرچه این مدت زمان بیشتر باشد، نتیجه بهتر است. بعد از این که خمیر اثر خود را گذاشت، از یک مسواک یا برس برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید.

پاک‌کننده‌های شیمیایی موجود در بازار

اگر لکه‌هایی که با آن‌ها درگیر هستید، بیش از حد سخت و غیرقابل نفوذ با روش‌های عادی هستند، باید روی مسئله سازگاری با محیط زیست چشم پوشی کنید و از یک پاک‌کننده شیمیایی قوی کمک بگیرید. توجه داشته باشید که وقتی از یک پاک‌کننده شیمیایی قوی صحبت می‌کنیم، منظور محلول‌های سفیدکننده و پاک‌کننده‌های خانگی عمومی نیست. شما باید محصول خاصی را برای تمیز کردن این لکه‌ها تهیه کنید. بهترین گزینه‌ برای خرید، محصول تمیزکننده‌ای است که حاوی اسید کلریدریک باشد.

حتما دستورالعمل پشت محصول را مطالعه کنید تا مطمئن شوید به کاشی و چینی آسیب نمی‌رساند و مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت تعمیرات نشوید. همچنین چک کنید که برای آسیب نرسیدن به خود شما و حفظ سلامت جسمی، باید چه اقداماتی انجام دهید.

منبع : https://homeservicesassistance.co.uk/remove-rust-stains-sinks-baths-toilets/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *