Table of Contents

نکاتی برای افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب

نکاتی برای افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی کسب و کارها در مصرف آب

با گرم شدن کره‌ی زمین، اغلب مردم جهان متوجه شدند که باید هنگام استفاده از آب مخصوصا در فضاهای صنعتی و تجاری، توجه ویژه‌ای به نکات صرفه‌جویی داشته باشند و از هدر رفت آب جلوگیری کنند. ما در این بخش از سایت آریان فراز پرسام، اقدامات لازم تجاری و صنعتی برای صرفه‌جویی در مصرف آب بررسی خواهیم کرد.

درک این موضوع که صرفه‌جویی در مصرف آب وظیفه همه افراد کره زمین و تمام مشاغل است، بسیار ضروری است. اگر نظارت نکنید که آب چگونه و در کدام بخش از فضای تجاری شما هدر می‌رود، پیاده‌سازی راهکارهای صرفه‌‌جویی بسیار دشوار خواهد بود. حتما اطمینان حاصل کنید که کارکنان و همکاران شما در این امر مشارکت کافی داشته باشند، چون علاوه بر حفظ منابع جهانی آب، تاثیر بسیار زیادی نیز روی مبلغ قبض‌های ماهانه و سالانه شما نیز خواهد داشت.

تعیین میزان مصرف آب

اولین اقدام هر کسب و کار برای صرفه‌جویی در مصرف آب، تعیین میزان مصرف آب و نحوه مصرف روزانه آن است. خواندن منظم و کنتور آب و ثبت داده‌ها، بینش ارزشمندی در مورد مصرف آب و میزان هدر رفت احتمالی به شما ارائه می‌دهد. افزایش بهره‌وری در مناطقی که آب بیش از حد مصرف می‌شود، هزینه‌های انرژی را نیز کاهش می‌دهد و اثرات مثبت ارتقاء کارآمد آب در بخش‌های مختلف را تقویت می‌کند. بسیاری از بخش‌ها ممکن است کنتور مرکزی داشته باشند و تک واحدی باشند. در چنین شرایطی محاسبات ساده خواهند بود. واحدهای دیگری نیز هستند که روش‌ها و تجهیزات پیچیده‌ای برای نگهداری و محاسبات نیاز دارند.

به کارکنان مجموعه در خصوص رفتارها و عادات صرفه‌جویی آگاهی دهید

مهم نیست که آب را برای اهداف تجاری استفاده می‌کنید یا مصارف شخصی، آنچه باید بدانید این است که استفاده بیش از حد از آب اغلب در نتیجه عادات اشتباه رخ می‌دهد. افزایش آگاهی مدیران، کارفرمایان و پیمانکاران نسبت به میزان آبی که برای فعالیت‌های مختلف در محیط کار مصرف می‌شود، امری مهم است. یک اشتباه رایج و معمول این است که شیرآلات ساختمانی و بهداشتی  را در طول فرآیند تمیز کردن و شستشو باز نگه‌می‌دارند. شاید باور نکنید اما یک شیر آب بزرگ می‌تواند تا ۴۰ لیتر در دقیقه جریان آب را منتقل کند.

به راحتی می‌توان تصور کرد که چه میزان آب در یک روز توسط ماشین‌هایی که نظارت دقیقی بر آن‌ها نیست و به دست کارگران سهل انگار کنترل می‌شوند، هدر می‌رود. سرهای اسپری مورد استفاده در سینک‌های تمامی تاسیسات مانند شیرحمام و شیر توالت باید به خوبی نصب شده باشند و می‌توانید برای کنترل جریان، از محدود کننده‌های جریان استفاده کنید. نصب شیرهایی که به طور خودکار خاموش می‌شوند نیز راه‌حل عالی دیگری برای صرفه‌جویی در مصرف آب است.

فشار آب را کاهش دهید

فشار بالای آب نه تنها باعث افزایش مصرف آب می‌شود، بلکه احتمال بروز نشتی در خطوط لوله‌ها و شیرآلات ساختمانی و صنعتی را نیز افزایش می‌دهد و سیستم توزیع آب را تحت فشار قرار می‌دهد. حداقل فشار و جریان مورد نیاز برای منبع آب اصلی معمولا در فشارهای بین ۲ الی ۴ بار ( ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلوپاسکال) می‌باشد. نصب شیرهای کاهش فشار می‌تواند فشار آب را در شبکه ورودی و در سیستم توزیع به خوبی کنترل کند.

نشتی‌ها را کاملا برطرف کنید

نشتی یک شیر آب در محل کار شما ممکن است میلیون‌ها تومان در سال برای شما هزینه داشته باشد. وجود بیش از یک نشتی، این هزینه‌ها و آسیب‌ها را بسیار بیشتر از پیش افزایش می‌دهند. کارمندان را تشویق کنید تا شیرهای آب را کاملا ببندند تا احتمال ایجاد نشت را کاهش دهند. قرار دادن علائم واضح برای یادآوری نکات مربوط به صرفه‌جویی در مصرف آب در محل تاسیسات پذیرایی، دستشویی‌ها و سایر مکان‌هایی که خطوط فعال آب در آن‌ها وجود دارد، کمک بزرگی به این مسئله خواهد کرد. حتی می‌توانید کارکنان خود را تشویق کنید تا تمامی نشتی‌های محل کار خود را پیدا کرده و به شما گزارش دهند.

اگر سازمان شما عمدتا به صورت روزکار فعالیت دارد، می‌توانید یک آزمایش جریان شبانه را برای تعیین محل نشتی‌ها اجرا کنید. کافی است پس از خروج آخرین کارمند،مطمئن شوید تمامی شیرآلات بهداشتی و ساختمانی بسته هستند و بعد داده‌های کنتور را ثبت کنید. صبح روز بعد، قبل از شروع کار آن را مجدد بررسی کنید. اگر این ارقام تقریبا یکسان نباشند یعنی نشتی وجود دارد.

کاهش مصرف آب در سلف و اتاق استراحت

کترینگ‌ها و مشاغلی که هر نوع امکانات پذیرایی دارند، اغلب به اقدامات کاهش آب نیاز دارند. نحوه عملکرد روزانه تاسیسات شما بر میزان ذخیره یا هدر رفت آب در محل کار تاثیر خواهد داشت. در سرویس‌های بهداشتی از شیرآلات بهداشتی خودکار و هوشمند استفاده کنید تا صرفه‌جویی در مصرف آب به حداکثر میزان خود برسد.برای باز کردن یخ غذاهای یخ‌زده، از دمای محیط استفاده کنید و اصراری برای انجام این کار با کمک جریان آب نداشته باشید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *