Table of Contents

طریقه نصب سینک ظرفشویی و شیرآلات

چطور سینک ظرفشویی و شیرآلات را نصب کنیم؟

نصب سینک ظرفشویی جدید یکی از سریع ترین و ساده ترین راه های ایجاد تغییر در آشپزخانه می باشد. اولین چیزی که هنگام انتخاب سینک باید به آن توجه داشته باشید این است که سینک و شیرآلات بهداشتی جدید چه تعداد سوراخ جای پیچ دارند. آیا مجموعه شما یک شیر تک اهرمی است یا دو دستگیره جداگانه برای آب سرد و گرم دارد؟ آیا نیاز به سوراخ هایی برای نصب مایع ریز بطور جداگانه خواهید داشت؟ در حال حاضر سینک های متنوعی با توجه به نوع و تعداد سوراخ های شیرآلات ساختمانی در بازار موجود می  باشد. برای دیدن نمونه های شیرآلات بهداشتی و ساختمانی به سایت آریان فراز پرسام مراجعه کنید.

چطور سینک ظرفشویی را انتخاب کنیم؟

ابتدا باید عرض کابینتی که قرار است سینک در آن نصب شود را اندازه گیری کنید. سینک باید حدود ۴ اینچ (حدود ۱۰.۵ سانتیمتر) باریک تر از کابینت باشد تا برای نصب آن نیازی به کابینت ساز پیدا نکنید. همچنین وقتی صحبت از کیفیت سینک به میان میاید، باید این را در نطر داشته باشید که مطابق هزینه خود جنس تحویل خواهید گرفت.  بطور مثال یک سینک از جنس فولاد ضد زنگ ارزان قیمت ممکن است هنگام جا انداختن به راحتی خم شده یا تاب بردارد، در ضمن تمیز کردن آن هم سخت تر است.

چطور سینک ظرفشویی را انتخاب کنیم؟

بناراین جنس های با کیفیت بالاتر که ضخامت بیشتری دارند مثل نمونه های پرداخت کاری شده، می توانند انتخاب های بهتری باشند. در صورتی که قصد خرید سینک از جنس فولاد ضد زنگ را دارید، از این که قسمت زیرین سینک با عایق ضد صدا پوشش داده شده، اطمینان حاصل کنید.سینک های چدنی لعاب دار مدل های دیگری هستند که در رنگ های متنوع موجود می باشند؛ این سینک ها از دوام بیشتری در مقایسه با سینک های فولادی لعاب دار برخوردار هستند. بعلاوه سینک های اکریلیک هم گزینه دیگری است که ظاهری شبیه سینک های چدنی لعاب دار داشته و مدل های بسیار با کیفیت آن دوامی مشابه انواع چدنی دارند. هر دو مدل سینک چدنی و اکریلیک دارای پوشش عایق هستند، بنابراین آب گرم مدت بیشتری در مقایسه با سینک فولادی در آن ها دمای خود خود را حفظ می کند.

پیشنهاد مقاله : شیر شاوری چیست ؟

چه چیزهایی نیاز دارید؟

برای شروع فرآیند نصب به چند ابزار و وسیله نیاز دارید: سینک، شیرآلات توکار یا شیرآلات روکار، مجموعه صافی، آچار استرینر، عنبردست، آچار فرانسه، چراغ قوه، سطل و هوله. ابزار خود را در محلی قرار دهید تا به راحتی هنگام شروع کار بتوانید به آن ها دسترسی داشته باشید.

گام اول : جریان آب را قطع کنید.

فلکه های آب گرم و سرد معمولا در زیر سینک ظرفشویی تعبیه شده اند، که باید آن ها را ببندید. در بعضی خانه ها شما ناچار هستید کل جریان آب را قطع کنید. سپس شیر آب را باز کنید تا تمام آب موجود در لوله ها تخلیه شود. اگر از فیلتر آشغال استفاده می کنید، صفحه جدا کننده که برق تامین می کند را باز کرده و منبع تغذیه دستگاه را جدا کنید.

گام دوم: سینک قبلی را جدا کرده و شیرآلات بهداشتی را از لوله ها باز نمایید.

با استفاده از آچار فرانسه (یا آچار شلاقی در صورتی که دسترسی به مهره ها دشوار می باشد) شیرآلات بهداشتی را از لوله ها جدا کنید. سپس با کمک عنبردست سینک را از لوله های تخلیه آب جدا کنید. همزمان با انجام کار یک سطل زیر سینک قرار داده و محل ریزش آب از لوله ها را با پارچه خشک کنید.

گام سوم: فیلتر آشغال را جا کنید.

مجموعته فیلتر آشغال را از سینک با شل کردن واشر اتصال فیلتر به نشیمنگاه سینک جدا نمایید. بهترین روش برای انجام این کار نگه داشتن آن توسط یک پیچ گوشتی بلند می باشد. وقتی فیلتر را شل کردید، آن را از لوله تخلیه آب جدا نمایید. از آن جایی که باید فیلتر را بر روی سینک جدید نصب کنید، براکت نگهدارنده فیلتر را از پایین قسمت تخلیه سینک جدا کنید. جهت جدا کردن براکت نگهدارنده، یک آچار را بر روی نشیمنگاه تخلیه اهرم کرده و سپس مهره های اتصال براکت را شل کنید.

گام چهارم: سینک قدیمی را جدا کنید.

بسیاری از سینک ها توسط گیره هایی به زیر کابینت متصل می شوند. برای باز کردن گیره ها باید پیچ های آن ها را شل کنید. سپس با کمک کارتک سینک را از لبه ها جدا نمایید. توجه داشته باشید ممکن است به دلیل وزن سینک ها برای بلند کردن آن ها نیاز به کمک داشته باشید.

گام دوم: سینک قبلی را جدا کرده و شیرآلات بهداشتی را از لوله ها باز نمایید.

گام پنجم: دهانه کابینت را اندازه گیری کنید.

سینک ظرفشویی جدید شما باید حاوی الگویی باشد تا با کمک آن بتوانید متوجه شوید که اندازه دهانه کابینت شما چقدر باید باشد. برای این کار می توانید دهانه کابینت فعلی را اندازه گیری کنید. اگر ابعاد سینک جدید مشابه نمونه قبلی بود، باید بتوانید به راحتی آن را در دهانه جا بیندازید. اما در صورتی که سینک جدید ابعاد بزرگتری داشته باشد، با استفاده از اره دهانه کابینت را بزرگتر کنید. چنانچه رویه کابینت شما از جنس سنگ یا کوارتز باشد، امکان تغییر ابعاد را نخواهید داشت.

گام ششم: نصب شیر بر روی سینک.

نصب اجزای شیرآلات بهداشتی و سایر متغلقات بر روی سینک جدید پیش از قرار گرفتن در موقعیت، بسیار ساده تر می باشد. این کار را با نصب فیلتر آشغال بر روی یک سوراخ و صافی بر روی سوراخ دیگر آغاز کنید. از قرار گرفتن هر کدام از فیلترها بر روی سوراخ اطمینان حاصل کنید. سپس نوار آببند را در زیر صافی ها قرار داده، واشرها را انداخته و مهره های مربوطه را سفت کنید.

گام هفتم: آماده سازی فیلتر آشغال.

با استفاده از دفترچه راهنمای سازنده، فیلتر آشغال را آماده نصب بر روی سینک نمایید. سپس پوشش صفحه الکتریکی دستگاه را باز کرده و با استفاده از مهره کابل سیم را در موقعیت خود نصب کنید. پوشش محافظ صفحه را تعویض کنید.

گام هشتم: فیلتر صافی را نصب کنید.

واشر نگهدارنده صافی فیلتر را روی نشیمنگاه قرار دهید. از قرار گرفتن شیارها بر روی قسمت های داخلی لبه نشیمنگاه سینک، اطمینان حاصل کنید. سپس مجموعه را به پایین فشار داده و آنقدر بپیچانید که کاملا جا بیوفتد.

گام چهارم: سینک قدیمی را جدا کنید.

گام نهم: لوله تخلیه آب را نصب کنید.

کار را با نصب لوله رابط و بازویی که به فیتلر متصل می شود، آغاز نمایید. تکه های لوله را به اندازه مورد نیاز ببرید، سپس لوله رابط را نصب کنید.سینک را در محفظه مربوطه قرار دهید تا همتراز بودن آن را مشاهده کنید. ممکن است نیاز به اضافه یا کم کردن داشته باشید، تا مجموعه سینک به خوبی در موقعیت قرار بگیرد.

گام دهم: خروجی هوا را متصل کنید.

با استفاده از مهره مخصوص، خروجی هوا را نصب کنید. سپس یک شلنگ ۸/۵ اینچی را از خروجی هوا به فیلتر متصل کنید. در مرحله بعد شلنگ را با بست مخصوص، محکم کنید. اگر لوله تخلیه از ظرفشویی به راحتی باز می شود، پس از انجام این کار، آن را در خروجی هوا نصب کنید. سپس وقتی ظرفشویی را نصب کردید، لوله تخلیه را مجددا به آن متصل کنید.

گام یازدهم: نصب شیرآلات.

شیرآلات بهداشتی را نصب کنید. اگر در بسته بندی شیرآلات واشر و درزبند وجود نداشت، نوار آببند را در زیر نشیمنگاه شیر قرار دهید تا کاملا آببندی شود. سپس قطعات را کاملا محکم کنید.

گام دوازدهم: لوله ها را نصب کنید.

لوله های پلاستیکی انعطاف پذیر را در قسمت های داخلی شیرآلات ساختمانی متصل کنید. از مناسب بودن طول لوله ها جهت دسترسی به فلکه ها و قرار گرفتن صحیح بر روی آن ها اطمینان حاصل کنید. اگر شیرآلات بهداشتی دارای ورودی های مسی بود، برای جلوگیری از پیچ خوردن ورودی ها، از آچارهای قابل تنظیم استفاده نمایید.

گام دوازدهم: لوله ها را نصب کنید.

گام سیزدهم: لوله کشی را ادامه دهید.

برای ساده تر شدن کار، تا آن جا که می توانید قبل از قرار دادن سینک داخل سوراخ، لوله ها را متصل کنید. بطور مثال، در این موقعیت اتصال لوله های تامین آب به ظرفشویی و یخساز بسیار راحت تر انجام خواهد شد.

گام چهاردهم: سینک جدید را نصب کنید.

پس از نصب اتصالات، سینک را در سوراخ جدید قرار دهید، و سپس آن را بر روی سوراخ های آب کشی محکم کنید. سپس سینک را بلند کرده و آببند سیلیکونی را در اطراف لبه دهانه قرار دهید. مطمئن باشید که هیچ منفذی باقی نمانده باشد. بعد سینک را در جای خود محکم کرده و آن را کاملا بر روی آببند جا بیاندازید. اگر برای ایمنی بیشتر سینک شما نیاز به تعدادی بست دارد، اکنون زمان مناسبی برای نصب آن ها می باشد. در مرحله آخر با استفاده از یک پارچه خشک مواد آببندی اضافه را از روی کابینت پاک کرده و اجازه دهید آببندی کاملا سفت شود.

گام پانزدهم: صافی های جدید نصب کنید.

شما می توانید صافی های قبلی را بر روی سینک جدید نصب کنید، اما استفاده از صافی های جدید معمولا بخشی از عملیات تعویض سینک و شیرآلات بهداشتی می باشد. این کار معمولا جدا از سینک انجام می شود. سپس اتصالات آببندی را زیر هرکدام از صافی ها قرار داده و آن ها را روی سوراخ ها محکم کنید.

گام پانزدهم: صافی های جدید نصب کنید.

گام شانزدهم: لوله کشی را تکمیل کنید.

بر روی قسمت زیرین سینک، واشرهایی که به همراه صافی ها در نشیمنگاه مخصوص قرار می گیرند، را متصل کنید. سپس لوله های تخلیه را به صافی ها متصل و مهره ها را محکم کنید. (شاید نیاز به لوله های تخلیه بلندتری نسبت به مدل قبلی داشته باشید).

گام هفدهم: آب را باز کرده و نشتی را بررسی کنید.

با گذشت چند روز از پایان نصب، با دقت لوله کشی را بررسی کنید، حتی اگر نشتی کوچک وجود داشته باشد، باید مشکل را برطرف نمایید. به این منظور می توانید اتصالات را مجدا سفت کرده یا آببندی بیشتری انجام دهید. در آخر برای زیبایی بیشتر مجموعه شیرآلات بهداشتی و سینک جدید خود، خرید مایع ریز اتوماتیک را نیز در برنامه خود بگنجانید.