Table of Contents

پرلاتور شیر آب چیست و چرا باید آن‌ را نصب کرد؟

اگر تا به حال انتهای شیر آشپزخانه یا حمام را باز کرده باشید یا داخل آن را با انگشت خود لمس کرده باشید، ممکن است دستگاهی با صفحه فلزی کوچک که همان پرلاتور شیر نامیده می‌شود را پیدا کرده باشید. پرلاتور شیر یک بخش مهم در طراحی شیرآلات بهداشتی و ساختمانی است که باعث بهبود عملکرد فیزیکی آن‌ها می‌شود. همچنین این بخش، به افزایش طول عمر شیرآلات نیز کمک می‌کند. بسیاری از افراد پرلاتور را با تصفیه شیر اشتباه می‌گیرند.

آنچه که ما را تشویق کرد در مورد این بخش حیاتی از شیرآلات برای شما بنویسیم، این است که اغلب مصرف‌کنندگان از هدف اصلی و ارزشمند پرلاتورهای شیر اطلاعی ندارند و لزومی نمی‌بینند این دستگاه کوچک و کاربردی را روی شیرآلات خود داشته باشند. آنچه که در ادامه مطالعه می‌کنید، نتیجه تحقیقات تیم وبلاگ نویسی سایت آریان فراز پرسام بوده و در آن به صورت تخصصی به بررسی جزئیات پرلاتورهای شیرآب پرداخته‌ایم.

پرلاتور شیر آب چیست؟

پرلاتور شیر یک دستگاه کوچک و گرد است که می‌توانید آن را به نوک شیرآب خود بچسبانید تا پخش آب به صورت یکدست و بدون پاشش ناگهانی ایجاد شود. پرلاتورها معمولا مخلوطی از آب و هوا را ایجاد می‌کنند و باعث صاف شدن جریان می‌شوند. به طور کلی، یک پرلاتور استاندارد در شیر آب، جریان آب را به ۱.۸ الی ۲.۲ گالن در دقیقه محدود می‌کند. گیره‌ی دو رزوه‌ای موجود در شیر، امکان چرخش ساعتگرد یا پادساعتگرد پرلاتور را فراهم می‌کند.

شاید یک دیسک پلاستیکی یا فلزی که سوراخی در مرکز آن قرار گرفته است، ممکن است به عنوان یک محدود کننده جریان به سیستم شیرآلات توکار اضافه شده باشد. با نصب محدود کننده جریان، می‌توانید جریان را به ۱.۵ گالن در دقیقه برسانید و در مصرف آب صرفه‌جویی نمائید. برخی از محدود کننده‌های ساخته شده، گاهی جریان را به ۰.۵ گالن در دقیقه نیز کاهش می‌دهند.

پرلاتور شیر آب چیست؟

پرلاتورهای شیر معمولا مونتاژ می‌شوند و به انتهای شیرآب پیچ می‌شوند. شیرآبی که قرار است این قطعه به آن متصل شود، بهتر است رزوه‌های مادگی را داشته باشند، زیرا بیشتر پرلاتورها رزوه‌های نری را دارا می‌باشند. پرلاتورهای شیر برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۴۰ به عنوان دستگاهی اضافی وارد خانه‌های مختلف شدند تا پاشیدن آب را کاهش دهد و با وارد کردن اکسیژن به آب، طعم بهتری ایجاد کنند. امروزه پرلاتورها تقریبا در تمام شیرآلات بهداشتی جزء استاندارد هستند. با این حال، می‌توانید پرلاتورهای مجزا را نیز خریداری کنید و روی شیرهایی که فاقد پرلاتور هستند ، نصب کنید.

هدف از نصب یک پرلاتور شیر آب چیست؟

برداشتن پرلاتورو ضربه زدن به آن به سمت پایین ممکن است قطعات کوچکی از شن یا رسوب تجمع یافته در داخل لوله‌ها را آزاد کند. پرلاتور زباله‌ها و رسوبات را فیلتر می‌کند اما وظیفه‌ی اصلی آن چیز دیگری است. یک پرلاتور شیر، جریان آب را بهبود می‌بخشد و به آن کمک می‌کند تا به صورت یکدست و به نرمی، از شیر خارج شود. این سیستم با وارد کردن حباب‌های کوچک به آب، شدت آب را افزایش می‌دهد در حالی که آب کمتری در واقعیت ماجرا مصرف می‌شود.

مزایای استفاده از پرلاتور شیر آب

  • جریان آب وسیع‌تری ایجاد می‌کند.
  • گستردگی پاشیدن آب در سینک را کاهش می‌دهد.
  • با بهره‌وری بیشتر جریان آب به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کند.
  • حباب ها صابون را سریعتر فعال کرده و در مصرف آب و صابون صرفه جویی می‌شود.
  • ملایمت جریان خروجی و حس نرمی بیشتری به دست‌ها می‌دهد.
  • باعث تازه‌تر و سبک‌تر شدن آب آشامیدنی می‌شود.
  • مانند یک فیلتر قوی در برابر رسوبات عمل می‌کند.

مزایای استفاده از پرلاتور شیر آب

وجود پرلاتور در تمام شیرآلات بهداشتی و ساختمانی، ضروری نیست و حتی ممکن است در برخی شیرهای بیرونی مانند سیستم آبیاری باغچه حیاط ، شیر دوش‌‌ها و وان‌ها به طور مضر و تخریب کننده عمل کند.

نحوه تعویض پرلاتور

برای تعویض یا نصب یک پرلاتور شیر آب، کافی است دو ابزار انبر و حوله را در اختیار داشته باشید. انبری که زبانه‌ای مشخص و دارای شیار باشد، بهترین نوع انبر برای این پروژه است. باید یک حوله‌ی کوچک را در اختیار داشته باشید زیرا هنگام استفاده از انبر روی پرلاتور شیر، همین حوله به عنوان یک محافظ در برابر آسیب‌های احتمالی به دستگاه عمل می‌کند.

مراحل کار به شرح زیر می‌باشد:

  1. با حوله، بخش داخلی شیر آب را تمیز کنید.
  2. مطمئن شوید که پرلاتور شما به طور کامل مونتاژ شده باشد. واشر پرلاتور بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود مشکل نشتی ایجاد نشود.
  3. پرلاتور را در انتهای شیر آب قرار دهید تا در یک راستا قرار بگیرند.
  4. آن را در جهت عقربه‌های ساعت محکم به شیر آب پیچ کنید.
  5. حوله را دور پرلاتور شیر آب بپیچید و سپس با آچار آن را محکم کنید.
  6. برای تست نشتی و صحیح بودن مراحل نصب، شیر آب را به طور کامل باز کنید.

– نکته بسیار مهم: پرلاتور را زیاد محکم نکنید وگرنه خطر جدا شدن بست‌های شیر آب یا پرلاتور سیستم آبرسانی شما را تهدید می‌کند. 

نحوه تمیز کردن

تمیز کردن پرلاتور شیر گاهی اوقات منجر به بهبود روند عبور جریان آب به دلیل از بین بردن رسوبات و آلودگی‌های موجود در دستگاه می‌شود. حتی اگر جریان آب در خانه شما رضایت بخش و قوی باشد، باید حداقل دو بار در سال، این سیستم را تمیز کنید تا آب تازه و عاری از بیماری و باکتری از شیرآلات ساختمانی شما خارج شود.

نحوه تمیز کردن

مراحل تمیز کردن پرلاتور مطابق روند زیر است:

  1. ابتدا درپوش سینک را ببندید تا از گم شدن قطعات ریز و ناقص شدن شیر آب خود جلوگیری کنید.
  2. درپوش شیر را جدا کنید و روی یک حوله تمیز قرار دهید.
  3. در صورت امکان، پرلاتور را جدا کنید.
  4. سرکه سفید را با مقدار کمی آب رقیق کرده و پرلاتور را به مدت یک ساعت در محلول ساخته شده قرار دهید.
  5. پس از یکساعت، دستگاه را با آب تازه و به طور کامل بشویید.
  6. پرلاتور روی شیر آب را طبق مراحل گفته شده در بالا نصب کرده و برای تست، آب را باز کنید.

منبع : https://www.thespruce.com/why-you-need-to-install-faucet-aerators-1821314

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *