Table of Contents

چطور واشر شیر را تعویض کنیم؟

متوقف کردن چکه آب در چند دقیقه

راه درمان چکه آب یادگرفتن نحوه تعویض واشر می باشد، مهارت ساده ای که تنها چند دقیقه زمان برای آن صرف خواهید کرد.  آموختن نحوه تعویض واشر می تواند شما را از شر صدای اعصاب خوردکن چکه آب برای همیشه خلاص کرده و همچنین باعث صرفه جویی در هزینه ها شود، چرا که دیگر نیازی به آوردن لوله کش نخواهید داشت. در واقع تمام چیزهایی که نیاز دارید، چند ابزار معمولی و کمی تمرکز می باشد.

پیش از شروع تعمیر در منزل، باید یک موضوع بسیار مهم را بررسی کنید، و آن این است که بدانید آیا شیرآلات بهداشتی شما از نوع مونوبلاک مخلوط (همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید) یا شیر میله ای معمولی می باشد.

آیا شیر من واشر دارد؟

آیا شیر من واشر دارد؟

شیرهای مخلوط مونوبلاک که هم در آشپزخانه و هم در حمام نمونه های آن یافت می شود، هر دو دارای یک دهانه و یک یا دو دستگیره هستند. نحوه عملکرد مجموعه به این صورت است که آب در شیر مخلوط شده و سپس از طریق دهانه، خارج می شود.

نکته کلیدی که باید در مورد این نوع شیرآلات بهداشتی و ساختمانی توجه کنید این است که مدل های مذکور دارای واشر نمی باشند.در عوض، آن ها دارای دیسک های سرامیکی هستند. این مدل ها اغلب به سختی خورده و یا فرسوده می شوند. بنابراین برای تعویض دیسک سرامیکی شما نیاز به گرفتن کارتریج تعویضی از تولید کننده شیر خود دارید.

تعویض واشر شیر آب

ابزارهای مورد نیاز (در صورتی که موارد زیر را ندارید، شروع به کار نکنید) :

  • دو آچار شلاقی قابل تنظیم
  • پیچ گوشتی دو سو
  • پارچه یا حوله برای خشک کردن قطرات آب
  • بسته واشرها

چطور واشر شیر آب را تعویض کنیم؟

چطور واشر شیر آب را تعویض کنیم؟

۱- فلکه را بسته و جریان آب را قطع کنید.

برای شروع، فلکه آب را ببندید، شیر آن معمولا در زیر سینک آشپزخانه تعبیه شده است. سپس منتظر بمانید تا شیرآلات ساختمانی شما کاملا خشک شود. در صورتی که قصد تعویض واشر آب گرم را دارید برای ایمنی بیشتر باید بویلر و آبگرم کن را نیز خاموش کنید.

۲- سینک را بیرون بیاورید.

هنگام باز کردن مجموعه، سینک را طوری قرار دهید که از گم شدن واشرها یا سایر قطعات شیر جلوگیری شود. سپس، صفحه بالایی شیر را جدا کنید. در صورتی که قادر به انجام این کار با دست نیستید، از آچار کمک بگیرید. پیش از انجام این کار با یک تکه پارچه از مجموعه شیر محافظت نمایید.

۳- پوشش بدنه شیر را جدا کنید.

بعضی از شیرآلات بهداشتی دارای پوشش بدنه هستند، که پیش از باز کردن بخش بالایی (یا تنه شیر)، جهت دسترسی به واشرها، نیاز به جدا کردن آن خواهید داشت. به خاطر داشته باشید شیر را با استفاده از یک آچار دیگر در حین جدا کردن پوشش بدنه محافظت نمایید.

۴- واشر قدیمی را برداشته و با نمونه جدید تعویض کنید.

محل نصب واشر در زیر این قسمت می باشد، برای تعویض یا محل نشیمنگاه خود با فشار جا میوفتد یا این که با کمک مهره در موقعیت خود قرار می گیرد.  با استفاده از پیچ گوشتی واشر قدیمی را جدا کنید، سپس تنه شیر را تمیز و واشر تازه را نصب نمایید.

۵- مجموعه شیر را دوباره نصب و امتحان کنید.

مجموعه شیرآلات بهداشتی و ساختمانی را دوباره نصب کنید، سینک را در موقعیت خود قرار داده و جهت بررسی وضعیت شیر، فلکه آب را باز نمایید. همچنین اگر می خواهید شیرآلات بهداشتی شما جلوه بهتری داشته باشد می توانید به فکر خرید مایع ریز اتوماتیک باشید.

چطور واشر شیر آب را تعویض کنیم؟
واشر را عوض کردم اما شیر من همچنان چکه می کند. چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتی که پس از تعویض واشرها، شیر شما همچنان چکه می کند، پس احتمالا مشکل از خوردگی آببندی شیر می باشد. شما می توانید با استفاده از مجموعه مخصوص آببندی که قابل تهیه از فروشگاه های لوازم ساختمانی می باشد این مشکل را برطرف نمایید.

بعلاوه ممکن است شما نیاز به تعویض کل شیرآلات بهداشتی پیدا کنید، که با کمک راهنمای تهیه شده در سایت آریان فراز پرسام می آموزید که چطور شیر را تعویض نمایید. امیدواریم راهنمای ما نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه های شما شده، بلکه شما را از سردرد ناشی از شنیدن صدای چکه های آب هم راحت کند!