Table of Contents

راهنمای خرید کابینت آشپزخانه

هنگام خرید کابینت های آشپزخانه به چه نکاتی باید توجه کنید.

در این مقاله ما شما را راهنمایی می کنیم که چطور مجموعه کابینت دلخواه خود را انتخاب کنید. وقتی نوبت به انتخاب کابینت های آشپزخانه و شیرآلات بهداشتی و ساختمانی می رسد با گزینه های مختلفی رو به رو می شویم. به این معنی که انتخاب مناسب ترین مدل بسیار طاقت فرسا می شود. ممکن است شما سبک های بسیار براق، چوب های با رنگ گرم یا مدل های کلاسیک را بپسنید. در هر حال انواع مختلف کابینت در بازار مطابق نظر و سلیقه شما موجود هستند.

انتخاب صحیح کابینت نه تنها از نظر ظاهر آشپزخانه شما نقش حیاتی بازی می کند، بلکه تاثیر بسزایی بر بودجه مالی شما نیز خواهد داشت. خبر خوب این است که آخرین کابینت های ساخته شده بطور شگفت انگیزی آینده نگرانه بوده و تمام بودجه ها را در بر می گیرد. در واقع شما می توانید آن ها را با رنگ یا لوازم اضافه تزئین کرده یا پس از چند سال با مدل های تازه، تعویض نمایید.

با کیفیت ترین انواع کابینت ها کدام هستند؟

از آنجایی که انتخاب دکوراسیون آشپزخانه تا حدود زیادی به کاربردی بودن بستگی دارد، اما انتخاب نوع کابینت همان موضوعی است که بیشترین تاثیر را برای شما خواهد گذاشت. آیا به دنبال درب های کابینت کلاسیک هستید یا بیشتر به سبک های مدرن علاقه دارید؟ آیا قصد خرید گزینه های اقتصادی و کم هزینه را دارید یا علاقه به سفارش دادن کابینت های لوکس دارید؟ کاربردی بودن آن ها چقدر برایتان اهمیت دارد؟ مقاله ما را مطالعه کرده و تمام سوالاتی که ممکن است قبل از خرید کابینت ذهن شما را مشغول کند، و یا نگرانی هایی که در مورد نوع کابینت انتخابی خود دارید را بیابید.

چه مدل کابینت برای دکوراسیون خانه من بهترین است؟

در نهایت، چیزی که باید بدانید این است که دکوراسیون شما تاثیری در نوع انتخاب کابینت شما نخواهد داشت. با این حال، می تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد. کابینت های بزرگ ممکن با نوع چیدمان جزیره ای، شیرآلات بهداشتی مدرن و با یک میز بزرگ در وسط آن می تواند به کارتان بیاید، یا اینکه ممکن است مدل های سنتی نیازهای شما را برآورده سازد. از طرفی مدل های مدرن هم هستند که بهره مندی شما از نور و فضا را به حداکثر می رسانند. آیا همچنان در مرحله اول قرار دارید؟ 

چه مدل کابینت برای دکوراسیون خانه من بهترین است؟

با کیفیت ترین انواع کابینت ها کدام هستند؟

کایبنت ها مجموعه هایی هستند که در جلویشان درب و کشو نصب شده و معمولا بخش اصلی دکوراسیون داخلی آشپزخانه به حساب می آیند. در حقیقت، آن ها نقش اساسی در پیشبرد کارهای مربوط به آشپزی و محل نگهداری مواد غذایی، وسایل آشپزخانه و شیرآلات ساختمانی دارند. داخل کابیت ها تنها در صورتی که درب ها باز شوند قابل دیدن می باشند، اما اگر کیفیت بدنه آن ها پایین باشد، این موضوع می تواند صدمه بزرگی به دوام و عملکرد آشپزخانه وارد کند.

با کیفیت ترین انواع کابینت ها کدام هستند؟

میزان فشردگی مواد سازنده، نقش تعیین کننده ای در بالا رفتن طول عمر کمدهای آشپزخانه شما، بازی می کنند. در اغلب موارد، از مواد با تراکم پایین در ساخت کابینت ها استفاده می شود که در آینده می تواند بدلیل جذب رطوبت بالا تاب بردارد. با این حال گزینه مقرون به صرفه ای در میان سایر رقبا محسوب می شود. در اینجا با هم نگاهی به انواع جنس کابینت های آشپزخانه می اندازیم:

۱- ملامین – با رویه از جنس نئوپان

ملامین ماده اصلی کابینت های ارزان قیمت و سطح پایین محسوب می شوند که در عین حال بسیار مقاوم و محبوب هستند. بخش داخلی مجموعه از نئوپان ساخته می شود، ماده ای که از خاک اره، چوب های زائد و کاغذ ساخته شده و سپس روکشی از جنس ملامین بر روی آن اضافه می شود. سطح رویی کابینت مقاوم در برابر رطوبت یا قارچ بوده و نظافت آن به سادگی انجام می شود. در برخی موارد با نفوذ رطوبت، رویه نئوپانی منبسط و از بین می رود، البته در نمونه های جدیدتر، آن ها را به خوبی آببندی می کنند.

۲- کابینت های MDF

یکی دیگر از انواع بسیار مشهور کابینت ها، جنس MDF می باشد. این مدل کابینت ها به دلیل استحکام، تراکم بیشتر، مقاومت بالاتر در برابر رطوبت و نرم تر بودن جنس آن از کیفیت مرغوب تری نسبت به نئوپان برخودار بوده و طبیعتا گران تر هم می باشند.MDF از الیاف نمد تحت فشار بالا تولید می شود، به همین دلیل هیچ گونه نقطه خالی در ساختار آن وجود نداشته و سطحی کاملا صاف و یک دست دارند.

۳- MDF سطح چوبی یا نئوپان روکش دار

جهت دست یافتن به زیبایی واقعی مشابه چوب بدون نگرانی از تاب برداشتن، معمولا لایه نازکی از چوب روی سطح کابینت می کشند که مطابق درب ها می باشد، در این مدل، روکش ها دو طرف کابینت قرار می گیرند تا در بیننده تصوری مشابه چوب ایجاد کنند.

۴- کابینت های آشپزخانه از جنس تخته سه لا

یکی از برترین مدل های کابینت، جنس های ساخته شده از چوب سه لایه می باشد که بیشتر توسط کابینت سازهای سفارشی، مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل ساختار آن ها، به طرز فوق العاده ای مقاوم و محکم هستند، با این حال به خاطر وزن زیاد، نصب کردنشان بر روی دیوار قدری مشکل است. همچنین درجه نفوذ رطوبت به دلیل لایه لایه بودن کابینت ها بسیار بالا می باشد که برای خانه هایی که در زمین های مرطوب ساخته می شوند، فوق العاده مناسب می باشند. رویه این کابینت ها معمولا از چوب بلوط ساخته می شود اما همچنین می توان آن ها را رنگ آمیزی یا لمینیت کرد.

۵- کابینت های چوبی واقعی

استفاده کامل از چوب برای چارچوب کابینت انتخاب مناسبی نیست، چرا که اغلب استحکامی مشابه لایه های دست ساز را نداشته و به مرور زمان، تاب بر می دارند. بنابراین تنها گزینه مورد تایید، استفاده از چارچوب های چوبی ساخته شده از تخته های چند لایه می باشد. در این ساختار جهت جلوگیری از تاب برداشتن، لایه های مختلف چوب به یک دیگر متصل شده اند. یکی از خوبی های این روش امکان سمباده زدن لبه های چارچوب می باشد، به این مهنا که برای رسیدن به ظاهری زیبا و تمیز نیازی به استفاده از نوار در لبه ها نیست.

از کابینت های استاندارد یا سفارشی استفاده کنیم؟

اغلب شرکت های مشهور تولید کننده کابینت، پیشنهاد می دهند که از کابینت های استاندارد در ابعاد مختلف استفاده کنید. به این ترتیب که چارچوب ها معمولا مطابق استاندارد کشورهای اروپایی و با عرض بیشتر ساخته می شوند. بطور مثال، ۳۰۰mm، ۵۰۰mm ، ۶۰۰mm و غیره. این ابعاد نیز مطابق استانداردهای اروپایی هستند، بنابراین سوار کردن قطعات و بخش های مختلف آن ها بسیار ساده تر خواهد شد.

از کابینت های استاندارد یا سفارشی استفاده کنیم؟

همچنین شما می توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین مجود در سایت ها برای طراحی مدل دلخواه خود استفاده کرده و گزینه انتخابی خود را به عنوان سفارش قطعی بپذیرید. بعلاوه، شما امکان استفاده از سازندگانی که کابینت های آشپزخانه سفارشی می سازند، نیز خواهید داشت. در این صورت می توانید از نجارهای متخصص برای ایجاد یک فضای آشپزخانه ای منحصر به فرد، کمک بگیرید. واضح است که در این صورت مبلغ قابل توجهی باید پرداخت کنید، اما در طرف مقابل آزادی عمل و انعطاف پذیری بیشتری در طراحی خود، خواهید داشت.

مدل های تخت در برابر ثابت

حمل و نقل و انبار کردن چارچوب های تخت راحت تر و  ارزان تر می باشد، بنابراین هزینه نصب آن ها اغلب پایین تر از چارچوب های ثابت است. چارچوب های تخت مدرن ( بطور مثال برند آیکیا یا B&Q ) معمولا توسط دستگاه های CNC ساخته می شوند. استفاده از دستگاه های مذکور باعث می شود تا تمام سوراخ ها و موقعیت پیچ ها در یک راستا قرار بگیرند. شما می توانید با نگاه کردن به نسخه های پیش ساخته بسیار سریع و ساده مجموعه کابینت خود را نصب کنید.

کابینت های آشپزخانه – مدل های تخت در برابر ثابت

در طرف مقابل چارچوب های ثابت در کارخانه مونتاژ شده و از نظر ساختاری برتری بیشتری نسبت به مدل های تخت دارند. در نتیجه، جا نمایی آن ها زمان کمتری را صرف کرده و احتمال گم شدن قطعات و اجزای مرتبط هم به میزان چشمگیری کاهش می یابد. به این ترتیب فرآیند نصب با تاخیر کم تری انجام خواهد شد. اگر چه چارچوب های تخت در ابتدا ارزان تر به نظر می رسند، اما هزینه های نصب نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. مثلا، در صورتی که قادر به نصب آن ها نباشید، هزینه کارگر و نصاب می تواند اضافه شود، به ویژه زمانی که قطعه ای گم شده یا نصاب شما به دنبال جایگزین باشد. البته اگر شما بتوانید خودتان چارچوب ها را بسازید، در این صورت کابینت های تخت با کیفیت بیشتر و هزینه کمتری خواهید داشت.

انتخاب بهترین نوع کابینت های آشپزخانه

انتخاب بهترین نوع کابینت های آشپزخانه
در اینجا می توانید فهرستی از انواع مدل های مختلف را مشاهده کنید.

کابینت های سبک کلاسیک

درب های چوبی با رنگ ثابت با قاب و پنل مرکزی روکش دار، همچنان از محبوب ترین انواع به حساب می آیند. کابیت های کلاسیک به عنوان یک انتخاب نامحدود و بسیار متنوع شناخته می شوند، که با توجه به رنگی که انتخاب می کنید، می توانند ظاهری کاملا متفاوت ایجاد نمایند. مثلا رنگ های سفید براق، رنگ های شاد مشابه فرهنگ کشورهای اسکاندیناوی، ترکیب سبز و کرم که طرحی کلاسیک می باشد، به ویژه وقتی که سطح بالایی آن ها از چوب کار می شود.

کابینت های تخته ای

کابینت های تخت درب دار مدل های بسیار جذابی هستند که می توانند در محیط های مختلف به سادگی استفاده شوند. چه شما برای یک آشپزخانه کم هزینه بخواهید کابینت سفارش دهید، یا به دنبال طرح های چشم نواز و فوق العاده باشید، از این مدل ها می توانید استفاده نمایید. از طرفی می توانید برای کم هزینه بودن نگهداری، رنگ های مات را به جای براق انتخاب کنید یا کمدهای بدون دستگیره را تهیه نمایید. از مزیت های ویژه کابینت های تخته ای این است که به راحتی تمیز می شوند و در صورتی که بچه کوچک دارید، ایمن تر نیز می باشند.

کابینت های آشپزخانه براق

امروزه طرح های کابینت آشپزخانه مدرن از سفید کاملا براق تا رنگ های برنجی بسیار زیبا گسترده شده است. البته در سال های اخیر رنگ های خنثی مثل خاکستری، کرم و شامپاینی متداول شده اند. از طرفی افرادی که همچنان طرح هایی با خطوط متقارن و بی آلایش را می پسندند، ممکن است به رنگ های براق هم علاقه نشان دهند. با این حال استفاده از رنگ های ملایم ویژگی جالب تری به دکوراسیون شما داده و زندگی با آن ها بسیار راحت تر می باشد. از طرفی روش های مهندسی جدید کمک کرده تا موادی که قبلا چندان مورد اقبال عموم نبودند هم فرصت تازه ای پیدا کنند.

کابینت های مستقل

برای کسانی که به دنبال راحتی بیشتر برای طراحی آشپرخانه خود هستند، گزینه خرید کابینت های مستقل جذابیت رو به رشدی پیدا کرده است. این طرح ها اغلب طیف وسیعی از ویژگی های معماری اصیل تا مدل های مدرن را در بر می گیرد. همچنین کابینت های مستقل در بازه های زمانی مختلف از محبوبیت ویژه ای برخوردار بوده است. به همین علت است که کابینت های ایستاده ساده در طراحی دکوراسیون آشپزخانه های امروزی نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

به ویژه برای فضاهای بزرگ با نقشه های باز که با استفاده از کابینت های مستقل می تواند در مرکز آشپزخانه به همراه شیرآلات بهداشتی مدرن مورد توجه قرار بگیرند. استفاده از این طرح ها چه مزایای دیگری دارد؟ در صورتی که علاقه بسیاری به کابینت خود پیدا کردید، پس از نقل مکان به خانه جدید می توانید به راحتی آن را با خود بیاورید.

هزینه های اتصالات داخلی و کارهای نهایی را در نظر بگیرید.

هزینه های اتصالات داخلی و کارهای نهایی را در نظر بگیرید.

در نهایت، به اتصالات اضافه که برای نصب درب های کابینت به آن ها نیاز دارید، همچنین دستگیره ها و محفظه های اضافه توجه نمایید. اگر چه استفاده از گزینه های اضافه باعث پرداخت هزینه بیشتر می شوند، اما باعث کابردی تر شدن فضا شده و به طرز چشمگیری جلوه بصری زیبایی به آشپزخانه شما می بخشند. در این جا فهرستی از کارهایی که در انتهای فرآیند انتخاب و نصب کابینت باید انجام دهید را مرور می کنیم:

پوشش پایه ها

این وسایل که بعنوان پوشش های چوبی نیز شناخته می شوند، اغلب زیر کابینت های آشپزخانه برای پوشش دادن پایه های آن ها بکار برده می شوند. در بسیاری موارد آن ها از نظر ظاهری زشت بوده و اگر کابینت های مستقل را انتخاب کنید، دیگر نیازی به آن ها نخواهید داشت.

قرنیزها

قاب بالایی که بر روی کایبنت های دیواری نصب می شوند. استفاده از آن ها باعث می شود تا بخش های بالایی کابینت از دید مخفی شده و جلوه زیباتری پیدا کنند.

کشوها و دراورها

اگر از کشو و دراور در کابینت ها استفاده می نمایید، از باز شدن کامل آن ها اطمینان داشته باشید. زیرا این کار باعث می شود تا دید کاملی از محتویات کابینت خود داشته باشید و از گم شدن آن ها در پشت دراورها جلوگیری خواهد شد. همچنین، همیشه ظرفیت دراورها به ویژه مدل های عریض را بررسی کنید. بعضی از انواع دراورها ظرفیت نگهداری ۷۰ کیلوگرم جنس را دارند، به این معنی که شما می توانید وسایل بیشتری را در آن ها جای دهید.

دستگیره ها

شما می توانید در طراحی کابینت های خود از میله، دستگیره های مدل دار یا درب های  حتی بدون دستگیره استفاده کنید.

طبقه های داخلی

استفاده از طبقه های کشویی، محظه های گوشه ای، دراورهای مدل حصیری یا سایر گزینه های مورد علاقه جهت اضافه شدن فضاهای ذخیره سازی استفاده کنید.

لولاهای نرم و دراورهای کشویی

استفاده از این مدل لولاها باعث می شود تا درب ها و دراورهای کابینت ها به آرامی بسته شوند. البته هزینه ای را هم به مبلغ کل پرداختی شما اضافه خواهد کرد. اگر چه وقتی نگران صدای شدید بسته شدن درب کابینت ها باشید، ارزش استفاده از این قطعات اضافه بیشتر از قبل نمایان خواهد شد. حالا شما می دانید که به دنبال چه چیزی هستید. پس زمان را از دست نداده و خرید و ساخت آشپزخانه رویایی خود را شروع کنید. همچنین برای خرید شیرآلات بهداشتی می توانید از سایت آریان فراز پرسام استفاده نمایید.