Table of Contents

فرق سینک روکار و توکار

در حال حاضر که تنوع در تمام وسایل کاربردی و تزیینی محیط آشپزخانه رو به افزایش است، انتخاب هر یک از این وسایل برای سازندگان و مالکان ساختمان‌ها سخت خواهد بود. برای مثال یکی از اصلی‌ترین درگیری‌ها و دغدغه‌های مالکان انتخاب نوع سینک است. به نظر شما سینک روکار بهتره یا توکار؟ برای اینکه بفهمیم کدام یک از این سینک‌ها بهتر هستند باید فرق سینک توکار و روکار را بررسی کنیم. در ادامه این مطلب شما به پاسخ مناسبی برای این پرسش دست پیدا می‌کنید که تفاوت سینک روکار و توکار چیست؟

سینک روکار یا توکار

سینک توکار بهتره یا روکار؟

فرقی ندارد در حال بازسازی منزل خود هستید یا اینکه ساختمان‌سازی می‌کنید، در هر حال آشپزخانه یکی از محیط‌های ضروری هر ساختمان به حساب می‌آید و سینک نیز یکی از اصلی‌ترین رکن‌های هر آشپزخانه است. بنابراین با این سوال روبرو می‌شوید که سینک روکار بهتره یا توکار؟

برای پاسخ به این پرسش باید فرق سینک توکار و روکار را مورد بررسی قرار دهید، با معایب و مزایا هر یک از آنها آشنا شوید تا در نهایت بتوانید بهترین و مناسب‌ترین سینک را برای آشپزخانه ساختمان مورد نظر خود انتخاب و خریداری کنید. با ما همراه باشید.

سینک روکار

سینک روکار شاید نسبت به سینک توکار قدیمی‌تر باشد ولی نصب این سینک بسیار آسان است زیرا سینک ظرفشویی بر روی صفحه کابینت قرار می‌گیرد و در آخر سینک ظرفشویی به همراه صفحه کابینت به دیوار وصل می‌شوند. سینک‌های روکار طراحی‌های منحصر به فرد زیادی دارند که در انواع محیط‌ها می‌توان از آنها استفاده کرد.

مزایا و معایب سینک روکار

قبل از اینکه به این پرسش پاسخ دهیم که تفاوت سینک روکار و توکار چیست؟ بهتر است مزایا و معایب سینک‌ها را بررسی کنیم. همان‌طور که گفتیم تنها عیبی که سینک‌های روکار در مقایسه با سینک‌های توکار دارند طراحی قدیمی آنها خواهد بود.  وگرنه این سینک‌ها با نصب آسان خود باعث راحتی فرد متقاضی هستند.

از دیگر معایب این سینک‌ها امکان پاشیدن آب به بیرون از سینک خواهد بود که برای رفع این مسئله نیز باید بهترین و متناسب‌ترین شیر ظرفشویی را انتخاب کنید تا با عمق سینک شما هم‌خوانی داشته باشد.

تنها این ۲ مورد می‌توانند عیب سینک ظرفشویی روکار باشند اما نصب آسان این سینک‌ها می‌تواند بهترین مزیت آنها به شما آید.

سینک توکار

تفاوت سینک روکار و توکار

اکنون که با ویژگی‌ها، مزایا و معایب سینک روکار آشنا شدید، به نظر شما سینک روکار بهتره یا توکار؟ برای رسیدن پاسخ صحیح به این پرسش باید با سینک توکار نیز آشنا شوید. سینک توکار در حال حاضر جایگاه بهتری نسبت به سینک روکار دارد، زیرا طراحی آن بسیار مدرن و جذاب خواهد بود.

در سینک توکار صفحه کابینت برش می‌خورد و سینک در دل این صفحه قرار می‌گیرد. از این رو شاید نصب این سینک کمی سخت باشد و به دانش فنی نیاز داشته باشد. در ضمن این سینک در مرکز صفحه کابینت قرار می‌گیرد به طوری که در اطراف آن کابینت خواهد بود. برای نصب این مدل از سینک‌ها باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

پیشنهاد مقاله : شیر شاوری چیست ؟

مزایا و معایب سینک توکار

برای اینکه فرق سینک توکار و روکار را بهتر درک کنید، باید مزایا و معایب سینک توکار را نیز بدانید. با توجه به توکار بودن سینک ظرفشویی به طور معمول آب به کابینت‌ها سرایت می‌کند و این امکان وجود دارد که کابینت‌های شما در طولانی مدت آسیب ببینند.

در صورتی که روزانه ظرف‌های کمی می‌شویید، این سینک می‌تواند گزینه مناسبی برای شما به حساب آید زیرا به طور معمول فضای این سینک‌ها کوچک است. البته به هنگام خرید باید به کیفیت سینک منتخب خود توجه داشته باشید تا آب کمتری به کابینت‌های شما نفوذ کنند.

گذشته از معایبی که در بالا ذکر شد، سینک‌های توکار به همراه شیرالات توکار می‌توانند ظاهری بسیار خاص و مدرن به محیط آشپزخانه شما ببخشند. بدین ترتیب اگر به دنبال ظاهری شیک و لوکس هستید، توصیه می‌کنیم از این نوع سینک‌های ظرفشویی بخرید.

فرق سینک توکار و روکار

سینک روکار و توکار

تفاوت سینک روکار و توکار چیست؟ در حال حاضر که با این ۲ نوع سینک ظرفشویی آشنا شدید و مزایا و معایب هر یک از آنها را درک کردید، به نظر شما سینک روکار بهتره یا توکار؟ برای دسترسی به پاسخ درست این پرسش باید به نکات و مسائل مختلفی نیز توجه داشته باشید. با مطالعه بخش‌های بعدی به طور حتم به اطلاعات کاملی در مورد فرق سینک توکار و روکار دست می‌یابید.

از نظر زیبایی و ظاهر

همان‌طور که گفتیم ظاهر سینک‌های روکار کمی قدیمی‌تر است. در حالی که سینک‌های توکار با ظاهر شیکی که دارند برای آشپزخانه‌های مدرن و لوکس بهترین گزینه خواهند بود. پس اصلی‌ترین تفاوت این ۲ نوع سینک در ظاهر آنها خواهد بود.

تفاوت سینک روکار و توکار از لحاظ نگهداری و تمیز کردن

پیش از این نیز گفتیم در سینک‌های روکار این امکان وجود دارد که آب به طور دائم به بیرون بپاشد و باعث شود شما خیس شوید. البته با انتخاب و خرید شیرالات مناسب می‌توانید این مشکل را رفع کنید. اما به هر حال عمق سینک‌های روکار شاید کمی غیر استاندارد است.

 اما برای تمیز کردن این سینک‌ها شما راحت هستید زیرا سینک‌های روکار تنها بر روی صفحه کابینت قرار گرفته‌اند و به راحتی می‌توان آنها را تمیز کرد.

این در حالی است که سینک‌های توکار در دل صفحه کابینت قرار گرفته‌اند و همچنین اطراف این سینک‌ها همیشه خیس است. بنابراین نمی‌توان گفت سینک‌های توکار مراحل تمیزکاری ساده‌ و سریعی دارند.

از لحاظ نصب

بدون شک تا به اینجای مقاله تفاوت سینک روکار و توکار چیست؟ متوجه شدید که سینک‌های روکار نصب آسانی نسبت به سینک‌های توکار دارند. زیرا سینک‌های روکار تنها بر روی صفحه کابینت قرار می‌گیرند و نصب آنها به تخصص فنی نیاز نخواهد داشت.

در مقابل برای نصب سینک‌های توکار باید از کمک افراد متخصص این حوزه استفاده کنید زیرا به منظور نصب این سینک‌ها باید صفحه کابینت برش داده شود تا سینک در دل صفحه کابینت قرار بگیرد. پس می‌توان گفت نصب سینک توکار در مقایسه با سینک روکار سخت‌تر است.

از لحاظ کیفیت

کیفیت هر یک از این سینک‌ها به جنس و تولیدکننده آن بستگی دارد. در واقع شما می‌توانید سینک توکاری را بیابید که حتی از مدل‌های قدیمی سینک‌های روکار کیفیت پایین‌تر داشته باشد.

از این رو به هنگام نهایی کردن خرید خود در مورد کیفیت سینک منتخبتان بررسی‌های لازم را انجام دهید و در نهایت بهترین سینک را انتخاب و خریداری کنید.

سینک توکار و روکار و جنس های آن

با وجود تمام تفاوت‌هایی که سینک روکار و توکار دارند، این ۲ مدل سینک در برخی موارد شبیه به یکدیگر هستند. برای مثال شما می‌توانید سینک توکار و روکاری بیابید که از یک جنس ساخته، تولید و طراحی شده‌اند.

بدین ترتیب به هنگام بررسی این موضوع که سینک روکار بهتره یا توکار باید جنس هر یک از سینک‌ها را نیز در نظر بگیرید. در ادامه متداول‌ترین جنس‌های موجود در بازار سینک ظرفشویی را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم.

  • سینک‌های توکار و روکار استیل: سینک‌های استیل از فولادی ضد زنگ تهیه و تولید می‌شود که مقاومت بالایی در برابر هر نوع خراش، ضربه و غیره دارند. توجه داشته باشید تمیز نگه‌داشتن سینک‌های استیل بسیار آسان است زیرا لکه‌ها را می‌توان به راحتی از بین برد. در ضمن ظاهر سینک‌های استیل براق و زیبا است که باعث جذابیت بیشتر محیط آشپزخانه شما می‌شود.
  • سینک توکار و روکار کامپوزیت: سینک‌های کامپوزیت از نظر مقاومت در برابر فشار بسیار قدرتمند هستند و شاید کیفیت قوی‌تر نسبت به سایر جنس‌ها داشته باشند.
  • سینک روکار و توکار چدن: به طور حتم قابلمه‌های چدن را دیده‌اید و از مقاومت و قدرت آنها باخبر هستید. سینک‌های چدن نیز مقاومت بالایی دارد که همین امر سبب عمر طولانی آنها می‌شود. البته باید مراقب باشید تا خط و خشی بر روی صفحه این سینک‌ها ایجاد نشود. توجه داشته باشید این جنس از سینک‌ها وزن بالایی دارند بنابراین اگر صفحه کابینت شما قوی است سینک چدنی انتخاب کنید. همچنین بودجه خود را در نظر داشته باشید زیرا سینک‌های چدنی گران قیمت هستند.
  • سینک روکار و توکار مسی: در برخی از آشپزخانه‌های سنتی می‌توان این نوع سینک‌ها مشاهده کرد اما فراموش نکنید سینک مسی با گذر زمان تغییر رنگ می‌دهد.
  • سینک توکار و روکار پرسلین: در نهایت سینک‌های پرسلین انتخاب برخی از افراد خاص‌پسند خواهد بود. با وجود اینکه این سینک‌ها از مواد مرغوب ساخته و تولید می‌شوند اما دارای معایبی هستند.

اشکال مختلف سینک روکار و توکار

تفاوت سینک روکار و توکار چیست؟یکی دیگر از مسائلی که برای دستیابی به این پرسش که سینک روکار بهتره یا توکار باید مورد بررسی قرار بگیرد، اشکال مختلف سینک‌های روکار و توکار است.

البته مدل‌ها و اشکال این سینک‌ها مشابه یکدیگر خواهد بود و شاید در درک فرق سینک توکار و روکار به شما کمکی نکند زیرا این ۲ سینک در اشکالی مشابه یکدیگر به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه چند شکل از رایج‌ترین سینک‌های ظرفشویی توکار و روکار را نام می‌بریم:

  • سینک توکار و روکار مستطیلی
  • سینک روکار و توکار بیضی
  • سینک روکار و توکار مربعی
  • سینک توکار و روکار دایره‌ای یا گرد

جمع بندی

اینکه کدامیک از سینک های توکار یا روکار را انتخاب کنید بستگی به فضا، دکوراسیون آشپزخانه و سلیقه شما دارد. با این حال ما در این مقاله سعی کردیم تا راهنمای کاملی در رابطه با معرفی این دو نوع سینک پیش روی شما قرار دهیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *