Table of Contents

راهنمای خرید شیر ظرفشویی

یکی از تاثیرگذارترین تجهیزات آشپزخانه در جلوه و نمای محیط آشپزخانه، شیرآلات ظرفشویی است. از آنجایی که با پیشرفت علم مهندسی و تکنولوژی مصرف آب، انواع شیرآلات نوین و کارآمد ظرفشویی تولید و به بازار عرضه می‌شوند، شاید انتخاب یکی از شیرآلات مخصوص آشپزخانه برای هر کسی سخت و حتی پیچیده باشد. بنابراین قبل از خرید نهایی خود بهتر است از راهنمای خرید شیر ظرفشویی کمک بگیرید و اطلاعات اولیه خود را کسب کنید.

انواع شیر ظرفشویی

انواع شیر ظرفشویی

برخی از شیرآلات قدیمی‌تر ولی پر استفاده هستند در حالی که شاید شیرآلات جدید کمی ناشناس ولی کارآمدتر باشند. به طور کلی اگر قصد دارید آشپزخانه خود را بازسازی کنید یا تغییراتی در آن به وجود آورید، بهتر است تمام تجهیزات آن را عوض کنید. یکی از همین تجهیزات کاربردی نیز شیر ظرفشویی است.

برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین شیر ظرفشویی خود باید با انواع شیرآلات مخصوص ظرفشویی آشنا شوید و از بین شیرآلات معمولی یا شاوری یکی از بهترین مدل‌ها را انتخاب کنید. در ادامه متداول‌ترین و پرکاربردترین شیرآلات ظرفشویی را به طور خلاصه برای شما توضیح می‌دهیم.

شیر ظرفشویی اهرمی

شیر ظرفشویی اهرمی

ممکن است بین انتخاب شیرهای کلاسیک و شیرآلات اهرمی کمی دودل باشید زیرا هر یک از این شیرهای ظرفشویی ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. ولی با مطالعه راهنمای خرید شیر ظرفشویی متوجه می‌شوید که بهترین شیر برای ظرفشویی شیرآلات اهرمی است زیرا مزیت‌های این مدل شیرآلات چشمگیر خواهد بود:

  • کاهش درصد چکه کردن آب بعد از استفاده طولانی مدت
  • امکان تعمیر آسان شیر آب
  • امکان تعمیر راحت کارتریج شیر
  • دارای تنوع بالا در رنگ و طرح
  • قیمت مناسب

شیر ظرفشویی کلاسیک

شیرآلات ظرفشویی کلاسیک نیز قابل نصب بر روی سینک ظرفشویی هستند و نصب آسانی دارند. این مدل شیرآلات شاید قدیمی‌تر به نظر برسند و برای قطع و وصل کردن آب باید در دستگیره‌های پیچی آنها استفاده کنید ولی در بیشتر منازل مسکونی قدیمی‌ساز از همین شیرآلات ظرفشویی استفاده شده است زیرا کارایی بسیار ساده‌ای دارند.

شیر ظرفشویی شاوری یا شلنگدار

تنوع بسیاری در شیر ظرفشویی شاوری وجود دارد از این‌رو باید با مطالعه راهنمای انتخاب شیر آشپزخانه یکی از مناسب‌ترین شیرهای حاضر در بازار را برای سینک ظرفشویی خود خریداری کنید. همان‌طور که از نام این مدل شیرها مشخص است، بخشی از شیر ظرفشویی مورد نظر به صورت شلنگ خواهد بود و این شلنگ کمی حالت کششی دارد.

  • مناسب برای شستشوی انواع قابلمه‌ها و ظرف‌های سایز بزرگ
  • راحتی در شستن نقاطی مختلف سینک ظرفشویی

البته با اینکه این مدل شیرآلات ظرفشویی کارایی ساده‌ای دارند و باعث تسهیل روند شستشو می‌شوند، ما شاهد معایبی نیز هستیم. برای مثال به منظور نصب این شیرآلات باید از کمک متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید زیرا شیرآلات شاوری نصب سختی دارند.

 شیر ظرفشویی فنری

شیر ظرفشویی فنری نیز تا حدودی شبیه به شیرآلات شلنگدار ظرفشویی است ولی خیلی قابل جابه‌جایی نخواهند بود زیرا تنها بخش فنری آنها علم این شیرآلات خواهد بود. در نظر داشته باشید اگر به دنبال شیری با ارتفاع بیشتر از سایر شیرآلات ظرفشویی می‌گردید، این مدل شیرآلات فنری بسیار کارآمد و مناسب هستند. در ضمن توصیه می‌کنیم اگر آشپزخانه بزرگی دارید از این مدل شیرآلات ظرفشویی خریداری کنید.

شیر ظرفشویی چشمی و لمسی

شیر ظرفشویی چشمی

همه شیرآلات کلاسیک یا اهرمی برای قطع و وصل کردن جریان آب دارای یک یا ۲ دستگیره هستند. برخی از شیرآلات با کمک دستگیره‌های پیچی باز و بسته می‌شوند و برخی دیگر با استفاده از دستگیره‌های اهرمی قابل باز و بسته شدن هستند. اما جدیدترین مدل شیرآلات ظرفشویی، مدل چشمی یا لمسی آن است.

در این مدل شیرآلات تنها با تماس دست یا قرار دادن دست در مقابل چشمی شیر، شما می‌توانید آن را باز کنید. این تکنولوژی جدید برای آشپزخانه بسیار کاربردی است زیرا به هنگام آشپزی که دست شما کثیف است بدون برخوردار با سطح دستگیره شیر می‌توانید آن را باز کنید. در واقع به صورت اتوماتیک شیر آب باز و بسته می‌شود.

انواع شیر ظرفشویی آشپزخانه از لحاظ نصب

برخی از شیرآلات ظرفشویی پیچ و مهره‌های زیادی دارند که شاید با مشاهده این پیچ و مهره‌ها شما از نصب آنها وحشت کنید ولی به هر حال افراد متخصص این حوزه می‌توانند به راحت‌ترین شکل ممکن انواع شیرآلات ظرفشویی را نصب کنند.

همان‌طور که نحوه باز و بسته کردن شیرآلات مختلف ظرفشویی با یکدیگر متفاوت است، نحوه نصب هر یک از آنها نیز با دیگری فرق می‌کند. در نظر داشته باشید آسانی نصب شیرآلات ظرفشویی یکی از مزیت‌های اصلی و کاربردی آنها به حساب می‌آید.

 شیر ظرفشویی نصب شده روی سینک

اگر قصد دارید شیر ظرفشویی خود را بر روی سینک نصب کنید، به هنگام خرید باید سازگاری شیر ظرفشویی با سینک خود را در نظر بگیرید زیرا هر یک شیرآلات قابل نصب بر روی سینک ظرفشویی نیاز به حفره‌های خاصی دارند. برای مثال برخی با وجود یک حفره نصب می‌شوند و برخی دیگر به ۴ حفره نیاز دارند.

 شیر ظرفشویی نصب شده روی صفحه کابینت

شیر ظرفشویی نصب شده روی صفحه کابینت

در صورتی که در آشپزخانه خود از سینک توکار و زیرصفحه‌ای استفاده می‌کنید، تهیه این مدل شیرآلات روی کابینتی برای شما بهترین گزینه خواهد بود. برای نصب این مدل شیرهای ظرفشویی باید با توجه به نیاز شیر خود حفره‌هایی بر روی کانتر یا کابینت ایجاد کنید.

شیر ظرفشویی دیواری

توجه داشته باشید شیرآلات ظرفشویی دیواری برای آشپزخانه‌هایی خوب است که در پشت سینک ظرفشویی خود پنجره ندارند. همچنین نباید لوله‌های آب نیز در دیوار به کار رفته باشند. اگر دوست دارید شیرآلات شما فضای کمتری از محیط آشپزخانه را اشغال کند، از همین مدل‌های دیواری استفاده کنید. با انتخاب این شیرآلات نمای آشپزخانه شما مدرن می‌شود.

نکات مهم در انتخاب بهترین شیر ظرفشویی

بهترین شیر ظرفشویی

تا به اینجای راهنمای خرید شیر ظرفشویی شما را با انواع شیرآلات ظرفشویی از نظر کاربرد و نحوه نصب آشنا کردیم ولی به جز موارد ذکر شده در بخش‌های قبلی شما باید نکات زیر را نیز در نظر بگیرید.

ابعاد بهترین شیر ظرفشویی

برای تشخیص بهترین سایز یک شیر ظرفشویی باید از سایز و ابعاد سینک ظرفشویی خود باخبر باشید و با توجه به سایز سینک خود بهترین شیر ظرفشویی را با مناسب‌ترین سایز انتخاب و خریداری کنید.

جنس بدنه شیر ظرفشویی

یکی دیگر از موضوعاتی که در راهنمای انتخاب شیر آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار است، جنس بدنه شیرآلات ظرفشویی خواهد بود. جنس بدنه بسیار مهم است زیرا در صورت انتخاب یکی از شیرآلات با بدنه بی‌کیفیت به طور حتم شما متحمل ضررهای بسیاری می‌شوید. همچنین آشپزخانه شما ظاهر خوبی نخواهد داشت.

نحوه و آسانی در تنظیم دمای آب

نحوه تنظیم دما و فشار آب در شیرآلات مختلف ظرفشویی متفاوت است. برای مثال شیرآلات روکار برای تنظیم فشار و دمای آب مجهز به دستگیره‌های پیچی هستند در حالی شیرآلات توکار یا شیرآلات اهرمی تنها با یک اهرم قابل تنظیم خواهند بود. در این مدل شیرآلات اهرمی به منظور تنظیم دما و فشار آب بهداشت بیشتر رعایت می‌شود.

دامنه حرکت بهترین شیر ظرفشویی

در حالت عادی بیشتر شیرآلات ظرفشویی توانایی چرخش تا ۳۶۰ درجه را دارند. به عبارت دیگر شما می‌توانید شیر ظرفشویی خود را به هر جهتی بچرخانید. توجه داشته باشید در برخی از شیرآلات مدرن‌تر امکان چرخش و حرکت دادن سر شیر ظرفشویی به صورت جداگانه وجود دارد. این دامنه حرکتی قوی و گسترده در شستشوی سینک و حتی ظروف بزرگ به شما کمک می‌کند.

نقش اهرم ارگونومیک در خرید بهترین شیرآلات ظرفشویی

از دیگر موضوعاتی که باید در راهنمای خرید شیر ظرفشویی به آن اشاره کرد نقش اهرم ارگونومیک در شیرآلات ظرفشویی خواهد بود. این اهرم باز و بسته کردن شیرآلات را تسهیل می‌کند. بنابراین افرادی که به طور دائم درگیر باز و بسته کردن شیر ظرفشویی هستند، راحت‌تر خواهند بود و کمتر دچار دست درد می‌شوند.

شیرآلات ظرفشویی با دستگیره پیچی به مچ دست فشار می‌آورند زیرا برای باز و بسته کردن آنها باید این دستگیره‌ها را پیچاند. اگر دستگیره‌ها کمی رسوب بگیرند پیچاندن آنها سخت‌تر می‌شود ولی دستگیره‌های اهرمی باعث راحتی بیشتر افراد هستند.

روش آبکاری بهترین شیر ظرفشویی

با مطالعه راهنمای انتخاب شیر آشپزخانه متوجه می‌شوید که آبکاری نیز یکی از مهم‌ترین مسائل در انتخاب شیرآلات ظرفشویی است زیرا هر چه رنگ شیر ظرفشویی شما با رنگ کابینت‌ها و سایر وسایل آشپزخانه همخوانی داشته باشد، آشپزخانه شما جلوه بهتری پیدا می‌کند.

آبکاری شیرآلات ظرفشویی در حالت‌های مختلفی وجود دارند، از این‌رو مقاومت و کیفیت شیرآلات نیز به نوع آبکاری آنها بستگی دارد. زیرا هر یک از آبکاری‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در ادامه ۳ نمونه از آبکاری‌های حاضر در بازار را نام می‌بریم:

  • کروم
  • نیکل
  • برنز

تاثیر کارتریج در خرید بهترین شیرآلات ظرفشویی

از آنجایی که اگر شیری دچار آسیب دیدگی یا فرسودگی شود، این آسیب و فرسایش در قسمت کارتریج شیر مشخص قابل مشاهده خواهد بود، کارتریج بیشترین تاثیر را در انتخاب شیرآلات ظرفشویی دارد. بدین ترتیب به هنگام بررسی راهنمای خرید شیر ظرفشویی باید نقش کارتریج را جدی بگیرید و در انتخاب شیر ظرفشویی خود به کارتریج توجه بیشتری داشته باشید.

نتیجه‌گیری

بعد از مطالعه و بررسی کامل راهنمای خرید شیر ظرفشویی و آشنایی با کلیه اطلاعات مربوط به شیرآلات ظرفشویی می‌توانید یکی از بهترین مدل‌ها و مناسب‌ترین شیرآلات را برای ظرفشویی منزل خود انتخاب و خریداری کنید. کافی است به سازگاری شیر ظرفشویی با سایر بخش‌های آشپزخانه توجه داشته باشید و شیری را انتخاب کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *