Table of Contents

3 راهکار موثر برای رفع انسداد سینک ظرفشویی

چرا سینک ظرفشویی شما مسدود شده است؟

تصور کنید که مشغول شست و شوی ظروف شام هستید و درست چند لحظه بعد از تمیز کردن و آبکشی ماهیتابه، متوجه می‌شوید که آب سینک ظرفشویی شما تخلیه نمی‌شود. به نظر می‌رسد که شاید چیزی مانع از باز شدن مسیر فاضلاب و لوله سینک شما شده باشد بنابراین فورا بررسی را شروع می‌کنید. مسیر کناری شیرآلات بهداشتی نصب شده بر روی سینک را دنبال می‌کنید. مسیر دفع زباله را باز می‌کنید اما متوجه می‌شوید که این فقط یک رفع انسداد موقتی است. همانطور که به شستن ظروف ادامه می‌دهید، زهکشی و عبور فاضلاب کندتر می‌شود.

این مسئله تقریبا در تمام خانه‌ها اتفاق می‌افتد. مسدود شدن سینک‌های آشپزخانه یکی از شایع‌ترین مشکلات زهکشی و لوله کشی است که صاحبان خانه با آن درگیر هستند. در طی بررسی‌های متعددی که تیم تحقیقاتی سایت آریان فراز پرسام در طی سال‌ها فعالیت خود انجام داده است، مشخش شد که  دلیل پیشامد این مشکل، ورود بقایای غذا و مایع ظرفشویی است که از توری سینک عبور می‌کنند.

خوشبختانه گرفتگی لوله‌های فاضلاب یکی از ساده‌ترین تعمیرات خانه است که بدون آسیب رساندن به دیگر اجزا انجام می‌شود. با این حال، قبل از اینکه آستین‌های خود را بالا بزنید و خودتان برای تعمیر آن دست به کار شوید، مطمئن شوید که تسلط کافی به انشعابات و هک‌های لوله کشی دارید، چرا که ممکن است مسیر تعمیرات شما را به سمت تخریب اجزای دیگر ببرد.

راهکار هایی موثر برای رفع انسداد سینک ظرفشویی

به عنوان مثال، هر زمان که دچار گرفتگی سینک شدید، دست به دامان پاک کننده‌هایی مثل دامستوس یا وایتکس نشوید. این مواد ممکن است به لوله کشی و زهکشی خانه شما آسیب‌های جدی و غیرقابل جبرانی وارد کنند. زمانی که مواد شیمیایی با هم واکنش دهند ممکن است که بخارات و قطراتی که بعد از واکنش پخش می‌شوند به پوست و چشم شما آسیب وارد کنند. حتی ممکن است این بخارات به روکش شیرآلات ظرفشویی شما نیز آسیب برسانند.

روش‌های ایمن و بهتری برای رفع گرفتگی وجود دارد که از بروز فاجعه‌های این چنینی جلوگیری می‌کنند. توجه داشته باشید که با کمک ابزارهای مختلف امکان تعمیر گرفتگی وجود دارد پس قبل از تماس با لوله کش، اول از راه‌های پیشنهادی ما استفاده کنید و سپس اگر نتیجه نگرفتید، وارد مرحله کمک گرفتن از تکنسین شوید.

۱- از آب جوش کمک بگیرید.

وقتی چربی‌ها، زباله‌ها و باقی‌مانده‌های غذا و صابون‌ها در زهکش شما گیر می‌کند، آب جوش ممکن است بهترین راه حل برای رفع انسداد لوله‌های شما باشد. این ساده‌ترین راه حل ممکن است و باید به عنوان اولین اقدام شما استفاده شود. فقط مراحل زیر را به ترتیب پیاده کنید:

  • نصف گالن آب را روی اجاق گاز خود بجوشانید یا از کتری برای گرم کردن آب استفاده کنید.
  • آب جوش را مستقیما در دهانه تخلیه سینک خود بریزید.
  • شیر آب را باز کنید تا ببینید آب به طور مداوم و بدون گیر تخلیه می‌شود یا خیر. اگر هنوز به آرامی تخلیه می‌شود یا در سینک شما باقی می‌ماند، چند بار این کار را تکرار کنید.

1- از آب جوش کمک بگیرید.

نکته مهم: اگر زهکشی سینک شما به لوله‌های PVC متصل استف این روش را امتحان نکنید زیرا آب جوش می‌تواند پلاستیک را دفرمه کرده یا به آن آسیب جدی‌تری برساند. آب گرمی که از شیرآلات ساختمانی شما خارج می‌شود ممکن است برای این کار به اندازه کافی موثر نباشد بنابراین حتما از آب جوش استفاده نمایید. اگر آب جوش پس از دو سه بار تکرار روی رفع گرفتگی تاثیری نداشت، وقت آن است که به سراغ روش دیگری بروید. متاسفانه گرفتگی سینک شما برای حل شدن به چیزی بیشتر از آب جوش نیاز دارد.

۲- نیاز به دفع زباله

برخی سینک‌های ظرفشویی دارای محفظه تجزیه و دفع زباله هستند و در نزدیکی محل لوله کشی شیرآلات ساختمانی نصب می‌شوند. اگر سینک شما دارای محفظه مجزای زباله است، ممکن است به عنوان عامل مشکلات موجود در لوله کشی شما شناخته شود.

اگر گرفتگی وجود دارد، بخش زباله آن را روشن کنید تا انسداد از بین رود. اگر مقدار دفع آن بیش از حد معمول باشد یا حتی روشن نشود، بهتر است کلید تنظیم مجدد را در بخش پایینی دستگاه روشن کنید تا پس از روشن کردن دوباره، گرفتگی موجود را رفع کند.

2- نیاز به دفع زباله

اگر بعد از روشن کردن دستگاه دفع، صدای وز وز غیر معمول بشنوید، ممکن است خود دستگاه دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر پیدا کرده باشد. قبل از انجام هر کاری برای رفع مشکل، به یاد داشته باشید به هیچ عنوان نباید وقتی که دستگاه به برق متصل است دست خود را داخل آن ببرید و به فکر چرخاندن تیغه‌ها با دست خود نباشید. شما می‌توانید این کار را با قرار دادن یک آچار آلن در سوراخ پایینی محل دفع و چرخاندن تا زمانی که مقاومت کمتری را احساس کنید ادامه دهید. کاهش مقاومت به معنای کاهش انسداد است.

اگر این روش نیز برای شما موثر واقع نشد، دستگاه را از برق جدا کنید، زباله‌های دستگاه را به طور کامل خارج کنید، و دوباره دستگاه را به برق متصل کنید. این بار نیز چک کنید که آیا دفع به صورت کامل انجام می‌شود یا نه.

اگر همه چیز خوب به نظر می‌رسد، شیر آب را باز کنید تا بررسی کنید که سینک شما به حالت عادی برگشته یا خیر. اگر بعد از بررسی دستگاه دفع زباله متوجه شدید که هیچ گونه گرفتگی یا مشکلی از سمت آن وجود ندارد، باید مستقیما از روش دیگری برای رفع گرفتگی استفاده کنید.

۳- رفع انسداد با کمک تلمبه لاستیکی

هنگامی که متوجه شدید که مشکل از دفع زباله هم نیست، وقت آن رسیده که تلمبه را بیرون بیاورید. به خاطر داشته باشید، زمانی می‌توانید از تلمبه لاستیکی استفاده کنید که کف سینک شما تخت باشد. در صورت آماده بودن شرایط برای رفع انسداد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • سینک ظرفشویی را با آب داغ پر کنید تا تقریبا نصف ظرفیت سینک را آب گرم پوشش دهد و در اطراف محل تخلیه، وکیوم یا آب بندی ایجاد شود.
  • تلمبه را روی دریچه قرار دهید و چندین بار به صورت سریع کار مکش را شروع کنید.
  • تلمبه را بردارید و منتظر بمانید که آب تخلیه شود.
  • این کار را آنقدر تکرار کنید تا آب آزادانه تخلیه شود.

3- رفع انسداد با کمک تلمبه لاستیکی

اگر همچنان مسیر تخلیه آب سینک شما گرفته است، بهتر است با یک لوله کش و متخصص تماس بگیرید و از راهنمایی‌های او استفاده کنید. اغلب گرفتگی‌ها با روش‌های گفته قابل حل هستند و با به کارگیری آن‌ها دیگر نیازی به منتظر ماندن برای کمک نیست.

تیم آریان فراز پرسام با سابقه ارائه باکیفیت‌ترین شیرآلات بهداشتی و ساختمانی، همواره کوشیده است تا اطلاعات مفید در حوزه دکوراسیون داخلی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود، تیم تحقیقاتی ما را همراهی کنید تا بهترین نکات را برای شما جمع‌آوری کنیم.

منبع: https://www.homeserve.com/en-us/blog/how-to/unclog-kitchen-sink/
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *