Table of Contents

 

شیرآلات فنری چیست و چه کاردبری دارد؟ این محصولات، با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، طراحی شده‌اند و عملکرد متفاوتی را نسبت به مدل‌های قدیمی دارند. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی شیرآلات فنری پرداخته و با انواع آنها آشنا شویم. همچنین در پایان این مطلب متوجه خواهید شد که با خرید این مدل از شیرآلات برای محیط کار یا منزل خود از چه مزایا و معایبی برخوردار خواهید شد.

انواع شیرآلات فنری

مدل‌های فنری، یکی از انواع کاربردی شیر ظرفشویی بوده و شستشوی سینک و ظروف بزرگ را راحت‌تر می‌کند. این محصولات، در دسته شیرآلات اهرمی قرار می‌گیرند و همانطور که از نامشان پیداست، دارای یک فنر هستند که با استفاده از آن وظیفه خود را انجام می‌دهند. ارتفاع بلند و داشتن آبریز با چند الگوی مختلف از ویژگی‌های اصلی این سری از شیرآلات است. همچنین این مدل‌ها، امکان دسترسی به تمام نقاط سینک را هم به شما می‌دهند.

برای مشاهده انواع شیرآلات فنری می‌توانید به فروشگاه‌های آنلاین یا حضوری مراجعه کنید. این سری از محصولات در رنگ و مدل‌های مختلف طراحی شده‌اند، اما ساختمان و عملکرد همه آنها مشابه هم است.

کاربردهای شیرآلات فنری

درست است که در برخی موارد، شیرهای فنری برای سینک‌ها و آشپزخانه‌های کوچک مناسب نیست اما این مدل‌ها طراحی مدرن و جذابیت بسیار بالایی دارند. تنها مشکلی که برخی از کاربران به آن اشاره کرده‌اند، اشغال فضای زیاد به دلیل علم بلند آن‌هاست. بنابراین در صورتی که فضای محدودی را در اختیار داشته باشید، احتمالا مدل‌های دیگر مانند شیرهای شلنگدار گزینه مناسب‌تری باشند.

مزایای شیرآلات فنری چیست؟

مزایای شیرآلات فنری برای شیرآلات آشپزخانه عبارتند از:

  1. کنترل بهتر فشار آب: شیرآلات فنری قابلیت تنظیم آبریز را دارند، بنابراین شما می‌توانید فشار آب را به راحتی با توجه به نیاز خود تنظیم کنید.
  2. بدون نشتی: شیرآلات فنری بسیار محکم نصب می‌شوند و قطعات مختلف آن به خوبی در هم چفت می‌شود، بنابراین احتمال نشتی آن‌ها نسبت به دیگر مدل‌ها کمتر است.
  3. زیبا و کاربردی: شیرآلات فنری ظاهری زیبا دارند و به دلیل علم فنری با ارتفاع بالا، استفاده از آن‌ها برای شستشوی ظروف بزرگ، پر کردن کتری و شستشوی میوه و سبزیجات راحت‌تر است.
  4. قابل استفاده در دو حالت ثابت و متحرک: شیرآلات فنری قابل استفاده به صورت ثابت و متحرک هستند، بنابراین شما می‌توانید بسته به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید.
  5. سهولت شستشوی اطراف سینک ظرفشویی: بلندی شیر آشپزخانه فنری به شستشوی سینک و ظروف بزرگ کمک می‌کند، زیرا به خوبی تمام نقاط سینک را پوشش می‌دهد.

شیرآلات فنری چه معایبی دارد؟

شیرآلات ساختمانی فنری معایبی هم دارند که در اینجا به آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. نامناسب برای فضاهای کوچک: ابعاد بزرگ شیرآلات فنری باعث می‌شود که برای فضاهای کوچک مناسب نباشد و با سایر تجهیزات آشپزخانه تداخل داشته باشد یا به درستی در فضای در نظر گرفته شده جای نگیرد.
  2. کیفیت پایین در مدل‌های ارزان قیمت: در شیرآلات فنری ارزان قیمت، علم شیر در جای خود قرار نمی‌گیرد و مانند آویزی در هوا حرکت می‌کند. علت این مشکل، مکانیزم نادرست توزیع وزنی است که برای نگه داشتن آن طراحی شده و اغلب آن را در مدل‌های ارزان قیمت می‌بینیم. بنابراین انتخاب یک شیر فنری ارزان انتخاب درستی نخواهد بود.
  3. قیمت بالا: قیمت شیرآلات فنری معمولاً بیشتر از شیرآلات معمولی است، اما با توجه به امکاناتی که ارائه می‌دهند، کاملا قابل قبول است.

نحوه نصب شیرآلات فنری

نصب شیرآلات فنری در آشپزخانه به راحتی قابل انجام است. شما می‌توانید با طی کردن مراحل زیر آن را به محلی که در نظر دارید، وصل کرده و از آن استفاده کنید:

  1.  قبل از هر چیز، منبع اصلی شیر آب سینک آشپزخانه را قطع کنید.
  2.  با استفاده از یک پیچ گوشتی و آچار مهره، دستگیره و هر آنچه که روی شیر قبلی قرار گرفته را جدا کنید.
  3. شیر آب قدیمی را از سینک جدا کرده و آن را کنار بگذارید.
  4. در صورت وجود واشر یا مهره‌های لاستیکی قدیمی، آن‌ها را نیز جدا کنید.
  5. شیر آشپزخانه فنری جدید را به درستی در سر جای خود قرار دهید.
  6. نوار تفلون را دور تار‌های ورودی آب سرد و گرم در قسمت زیرین شیر بپیچید.
  7.  واشر را دقیقا روی سوراخ‌های ورودی گذاشته و سوراخ‌های نصب روی شیر را با سوراخ‌های روی سینک تراز کنید.
  8. اکنون نوبت به قرار دادن شیر آب و سفت کردن مهره‌های آن می‌رسد.
  9. پس تکمیل مرحله ۸، منبع آب را روشن کرده و شیر آب جدید را آزمایش کنید تا از نداشتن نشتی در آن مطمئن شوید.
  10. در صورت وجود نشتی، مهره‌ها را کمی سفت‌تر کنید.
  11. قبل از استفاده از سینک، اجازه دهید فضا کاملاً خشک شود.

تفاوت شیرآلات فنری و شیر شلنگدار

انواع شیرآلات فنری و شلنگدار، هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. در این قسمت می‌خواهیم به بررسی تفاوت‌های این دو مدل از مناظر مختلف بپردازیم:

  • استفاده از شیر‌های شلنگدار آسان‌تر است، زیرا هر زمان که بخواهید می‌توانید از آن حتی در مساحتی بیش‌تر از ابعاد سینک، استفاده کنید اما شیر‌های فنری تنها سطح سینک را پوشش می‌دهند.
  • در صورتی که فضای آشپزخانه کوچک است، شیرهای فنری مناسب نیستند زیرا ابعاد بزرگتری نسبت به شیرهای شاوری دارند.
  • شیرهای فنری قابلیت تنظیم پاشش آب دارند و طراحی آن‌ها قوس بزرگتری دارد که برای سینک‌های عمیق مناسب است. اگر سینک ظرفشویی کوچک است و نمی‌خواهید آب به اطراف پاشیده شود، شیر شلنگ‌دار را انتخاب کنید.
  • شیرهای فنری به دلیل کاهش جابجایی و کشسانی، دوام بیشتری نسبت به شیرهای شلنگدار دارند.
  • در مناطق با فشار آب کم، استفاده از شیرآلات فنری مناسب است. آنها با ارتفاع کمتر، برای خروجی آب با فشار کم کارایی بهتری دارند.
  • قیمت شیر‌های فنری و شیرهای شلنگ‌دار تقریبا در یک سطح است و عواملی مانند طراحی، مواد اولیه، برند سازنده و قابلیت‌های اضافه تفاوت قیمت را تعیین می‌کنند.

کلام آخر…

در این مقاله، به پرسش شیرآلات فنری چیست، پاسخ دادیم و در مورد مزایا و معایب این محصولات صحبت کردیم. امروزه استفاده از این نوع شیرآلات در آشپزخانه‌های مدرن روز به روز بیشتر می‌شود و محبوبیت آن‌ها در حال افزایش است. البته همانطور که گفته شد، اگر آشپزخانه شما اندازه کوچکی دارد، استفاده از این محصولات توصیه نمی‌شود. از طرفی قیمت شیرآلات فنردار ممکن است نسبت به شیرآلات دیگر بیشتر باشد، اما راحتی در استفاده و کاربرد آنها این هزینه را جبران می‌کند.

با اطلاعاتی که در این مقاله درباره مزایا و معایب شیرآلات فنری به دست آوردید، می‌توانید انتخاب مناسبی را برای آشپزخانه خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *