Table of Contents

شیر پیسوار چیست و چه کاربردی دارد؟

 

شیر پیسوار، نوعی از شیر است که در سیستم‌های لوله‌کشی برای کنترل جریان آب یا سایر سیالات، استفاده می‌شود. این نوع شیر، معمولا از جنس برنجی ساخته شده که یک ماده بادوام و مقاوم در برابر خوردگی است و معمولا در لوله‌کشی، کاربرد دارد. شیر پیسوار را شیر زاویه‌دار نیز می‌نامند، زیرا بدنه‌ای زاویه‌دار دارد که اجازه می‌دهد در فضاهای تنگ، نصب شود. از این نوع شیر هم در سیستم‌های لوله‌کشی مسکونی و هم تجاری، برای کنترل جریان آب به وسایل جداگانه، مانند سینک، توالت و دوش، استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین در سیستم‌های آبیاری، کاربردهای صنعتی و سایر شرایطی که برای کنترل جریان سیالات به یک شیر مطمئن و بادوام نیاز است، استفاده می‌شوند.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به  کاربردهای شیر پیسوار و موارد استفاده آن، بیندازیم.

کاربرد شیر پیسوار

تا اینجا دیدیم که شیر پیسوار چیست. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، شیر پیسوار، نقش تنظیم کردن ورود و قطع جریان آب گرم و سرد را دارد و در بخش‌های مختلفی از لوله‌کشی ساختمان، نصب می‌شود تا بتوان در صورت نیاز به موقع آب را قطع و وصل کرد. به طور مثال، می‌توان ورودی آب به ماشین ظرفشویی را به وسیله شیر پیسوار، به دلیلی قطع کرده و مجدد در زمان لازم، جریان آب را برقرار کرد.

کاربرد شیر پیسوار

انواع شیر پیسوار

شیرهای پیسوار در دو گروه کلی با فیلتر و بدون فیلتر، عرضه می‌شوند و در گروه شیرآلات روکار جای دارند. در کاربرد کلی، هر دوی این گروه شیرها، کاربرد یکسانی دارند، اما در صورتی که مدل با فیلتر را انتخاب کنید، سنگریزه‌ها و شن ریزه‌ها، در این مرحله، فیلتر شده و به مجرا وارد نمی‌شوند. اگر نوع فیلتردار را انتخاب کنید، لازم خواهد بود که هر از گاهی، به طول مثال هر فصل یک بار، فیلتر شیر را عوض کنید.

انواع سایز شیر پیسوار

با توجه به این که کاربرد شیر پیسوار چیست، موضوع سایز آن نیز اهمیت پیدا می‌کند. شیرهای پیسوار در دو سایز کلی، ۲/۱ و ۸/۳ اینچی عرضه می‌شوند و بسته به این که برای چه محلی بخواهید از این نوع شیر استفاده کنید، هر یک از سایزهای آن، کاربرد خواهند داشت.

انواع سایز شیر پیسوار

جنس شیر پیسوار

در ابتدا اشاره کردیم که شیر پیسوار چیست و گفتیم که معمولا از جنس برنجی ساخته می‌شود، اما با فراوانی کمتر، شما می‌توانید شیرهای پیسوار را در جنس‌های چدنی، سربی و حتی پلاستیکی از بازار تهیه کنید. البته عموما توصیه می‌شود که جنس برنجی یا چدنی را برای این نوع شیر، انتخاب کنید. نوع پلاستیکی دوام کمتری داشته و نوع سربی نیز برای سلامتی مضر است.

موارد استفاده شیر پیسوار

از شیرهای پیسوار، در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود. به طور مثال در مسیر شیرظرفشویی، شیر روشویی، توالت فرنگی، ماشین ظرفشویی و … این نوع شیر، کاربرد دارد.

موارد استفاده شیر پیسوار

مزایای شیر پیسوار

از جمله مزایای شیر پیسوار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیلتر شدن سنگریزه و شن‌ریزه و رسوبات آب (در صورت استفاده از شیر پیسوار فیلتردار)
  • امکان قطع و وصل کردن آب در محل ورودی ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، روشویی، سینک و …
  • کنترل فشار آب خروجی از مسیر لوله‌کشی
  • تسهیل تعمیرات در سیستم شیرآلات توکار

خصوصیات شیر پیسوار

به لحاظ ظاهری، شیر پیسوار، باید دسته قرمز و آبی داشته باشد که برای لوله‌های آب گرم و سرد، به ترتیب، کاربرد دارند. به طور معمول، شیرهای پیسوار، روکشی از جنس کروم یا نیکل دارند و قادر به تحمل دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد هستند. همین طور این نوع شیر، می‌تواند فشار جریان آب را نیز به خوبی تحمل کند.

اهمیت وجود شیر آب پیسوار چیست؟

با توجه به این که گاهی اوقات نیاز به قطع کردن جریان آب داریم، استفاده از شیر پیسوار، ضرورت دارد. به طور مثال ممکن است شما بخواهید برای تعمیر ماشین لباسشویی، جریان آب ورودی به آن را قطع کنید. در این صورت کافی است که از شیر پیسوار کمک گرفته و جریان ورودی آب را قطع کنید. پس از آن که مراحل تعمیر ماشین لباسشویی تمام شد و قصد استفاده مجدد از آن را داشتید، دوباره به کمک شیر پیسوار، جریان آب را وصل کنید.

تعمیر و نصب شیر پیسوار چگونه است؟

به طور معمول انتظار می‌رود که شیر پیسوار، عمر و کارکرد طولانی مدت داشته باشد و در کمتر زمانی، نیاز به تعویض و تعمیر این نوع شیر، پیش می‌آید. معمولا تعمیر نیز تنها به تعویض شلنگ یا تمیز کردن محل اتصال آن به شیر، محدود می‌شود. اما برای نصب شیر پیسوار، لازم است که اول از نوار تفلون برای دور دو رزوه شیر استفاده کرده و ۱۰ تا ۱۵ دور، نوار تفلون را بپیچید. پس از آن به کمک آچار فرانسه، شیر را در جای خود قرار داده و آن را محکم کنید. در مرحله آخر نیز شلنگ آب را به خروجی شیر پیسوار، متصل کنید و مطمئن شوید که کاملا محکم باشد.

علت خرابی شیر پیسوار

بیشتر خرابی شیر پیسوار، به رسوباتی مربوط می‌شود که در بخش فیلتر آن تجمع پیدا کرده‌اند. در این مواقع، لازم است که فیلتر شیر، تعویض شود. درست به همین دلیل است که باید حدود هر سه ماه یکبار، فیلتر شیر پیسوار (البته در نوع فیلتردار آن)، تعویض شده و یک فیلتر نو و سالم به جای آن، جایگزین شود.

همین طور ممکن است که شیر چکه کرده و نشتی داشته باشد. در این صورت علت به عدم آب بندی مناسب مربوط شده و باید شیر را باز کرد و دوباره نوار تفلون تازه را با دقت در محل رزوه‌ها، پیچید.

در نهایت، در صورتی که جنس شیر پیسوار، به اندازه کافی مرغوب نباشد، ممکن است به مرور زمان با مشکل پوسیدگی بدنه شیر نیز روبرو باشیم. در این صورت لازم است که به طور کلی شیر قبلی کنار گذاشته شده و از یک شیر جدید به جای آن، استفاده شود.

سخن پایانی

در این مطلب دیدیم که شیر پیسوار چیست و چه کاربردهایی دارد. به علاوه مزایای استفاده از این نوع شیر و نحوه نصب آن را نیز مرور کردیم. شما چه نکات مهم دیگری در خصوص این نوع شیر پرکاربرد در لوله‌کشی ساختمانی می‌شناسید که در این مطلب به آن‌ها، اشاره نشده باشد؟ حتما این موارد را در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران وب سایت، به بحث و اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *