Table of Contents

دکوراسیون آشپزخانه

با توجه به اینکه آشپزخانه یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار منازل به حساب می‌آید، طراحی و دکوراسیون این بخش از خانه نقش بسیار مهمی در زیبایی منزل دارد. دکوراسیون آشپزخانه بیش از هر چیزی بر روی زنانی تاثیرگذار است که هر روز هفته را در منزل و آشپزخانه خود به سر می‌برند. به عبارت دیگر زنان خانه‌دار بیش از سایر افراد به نوع دکور محیط آشپزخانه خود اهمیت می‌دهند. اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که برای دکور و طراحی آشپزخانه منزل خود نمی‌توانید بهترین طرح را پیاده کنید، بد نیست مقاله ما را تا انتها بخوانید.

نکات اولیه دکوراسیون آشپزخانه

اولین نکته به هنگام انتخاب دکوراسیون آشپزخانه در نظر گرفتن سلیقه افراد ساکن در آن منزل و همچنین هم‌خوانی دکور آشپزخانه با سایر بخش‌های منزل است. در قدم اول باید تم خاصی را برای آشپزخانه خود در نظر بگیرید و طبق آن تم وسایل مختلف را خریداری کنید و به خوبی بچینید.

اصلی‌ترین وسایل در محیط آشپزخانه کابینت‌ها هستند. بنابراین بعد از تعیین تم و رنگ مورد نظر خود  باید مدل و رنگ کابینت‌هایتان را طبق تم انتخاب شده تعیین کنید.

در ادامه ظروف و لوازم آشپزخانه را باید طبق تم منتخب خود در نظر  بگیرید. همچنین اهمیت میز ناهارخوری را نباید دست کم گرفت. در ادامه نکات مهم به هنگام تعیین دکور آشپزخانه را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • تعیین تم خاص برای آشپزخانه
  • انتخاب طرح و رنگ کابینت‌ها براساس تم تعیین شده
  • انتخاب ظروف مناسب
  • چیدن صحیح ظروف و وسایل آشپزخانه
  • قرار دادن میز ناهارخوری در محلی مناسب

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

به طور حتم در بسیاری از فیلم‌های خارجی شاهد دکوراسیون آشپزخانه‌های مدرن بوده‌اید. در این مدل از آشپزخانه‌ها حداقل وسایل را در سردترین رنگ‌های ممکن استفاده می‌کنند.

پس اگر شما نیز به دنبال یک آشپزخانه با دکوری مدرن هستید، باید تنها از وسایل الکترونیکی استفاده کنید و رنگ‌های سیلور یا طوسی را برای آشپزخانه خود در نظر بگیرید.

به زبان ساده آشپزخانه‌های مدرن همیشه ساده و خلوت به نظر می‌رسند اما وسایل حاضر در آنها به‌روز و نوین است. در نهایت اینکه رنگ‌های این مدل از آشپزخانه‌ها همیشه آرامش‌بخش هستند و نباید از رنگ‌های روشن و جذاب استفاده کنید.

دکوراسیون آشپزخانه سنتی

در مقابل آشپزخانه‌های مدرن، آشپزخانه‌های سنتی وجود دارند که به طور تقریبی شلوغ به نظر می‌رسند و بیشتر وسایل چوبی خواهند بود. در این نوع از آشپزخانه‌ها وسایل الکترونیکی کمتری به چشم می‌خورد در حالی که میز ناهارخوری جذاب و سنتی را می‌توان در همه این آشپزخانه‌ها مشاهده کرد.

مسئله بعدی در دکور یک آشپزخانه سنتی مربوط به رنگ و تم این نوع آشپزخانه‌ها است. به طور معمول باید از رنگ‌های روشن و شاد یا گرم برای تزیین آشپزخانه خود استفاده کنید. در ضمن آشپزخانه‌های سنتی گاهی حتی اپن ندارند و دری چوبی برای آنها تعبیه می‌شود.

دکوراسیون داخلی آشپزخانه کلاسیک

دکوراسیون آشپزخانه کلاسیک

در آشپزخانه‌های کلاسیک همیشه از وسایل براقی استفاده می‌کنند که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. برای مثال حتی شیرظرفشویی این آشپزخانه‌ها باید شکلی کلاسیک داشته باشد. در این آشپزخانه‌ها به طور معمول از رنگ‌های همانند سفید، طوسی و کرم استفاده می‌کنند.

در ادامه تزیین و دکوراسیون آشپزخانه‌های کلاسیک می‌توان به کابینت‌های چوبی نیز اشاره کرد. این نوع از کابینت‌های کلاسیک ظاهری بسیاری شیک و لوکس دارند به طوری که چشم هر بیننده‌ای به این کابینت‌ها خیره می‌شود و نمایی فوق العاده را به آشپزخانه منتقل می‌کند.

دکوراسیون آشپزخانه منازل ایرانی

دکوراسیون آشپزخانه  ایرانی

در بیشتر منازل ایرانی شما شاهد ترکیبی از دکوراسیون مدرن و سنتی هستید که تا حد زیادی به زیبایی محیط کمک می‌کند. شاید تصور یک دکوراسیون ترکیبی کمی عجیب به نظر برسد اما در آشپزخانه‌های منازل ایرانی این ترکیب به طور واقعی خیره‌کننده و جذاب است.

توجه داشته باشید باید به هنگام دکور یک آشپزخانه ایرانی به فضا و محیط این آشپزخانه، متراژ آن و همچنین هم‌خوانی دکور آشپزخانه با سایر بخش‌های منزل دقت کنید. در حال حاضر بیشتر افراد ایرانی بر این باور هستند که آشپزخانه اصلی‌ترین بخش منزل است که باید با سایر محیط‌ها خانه سازگار باشد.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مینیمال

دکوراسیون آشپزخانه مینیمال

اگر با کلمه مینیمال آشنا نیستید باید بگویم این مفهوم به معنای شیک بودن در عین سادگی است. بدین ترتیب اگر دوست دارید آشپزخانه خود را به سبک مینیمال طراحی کنید، باید از وسایل بسیار شیک ولی ساده کمک بگیرید.

در ضمن بیشتر آشپزخانه‌های مینیمال با رنگ‌های سفید، کرمی یا شیری تزیین و دکور می‌شوند. حتی در انتخاب نوع شیرالات نیز باید دقت زیادی به خرج دهید زیرا هر نوع شیری با این مدل از آشپزخانه‌ها جور نیست.

یکی دیگر از مسائل به هنگام دکور آشپزخانه مینیمال، توجه به نوع کاشی یا سرامیک به کار رفته در این محیط است. باید برای آشپزخانه خود اپنی بلند تعبیه کنید که بتوانید صندلی‌های بار را پشت این اپن قرار دهید.

دکوراسیون آشپزخانه پنجره دار ایرانی

دکوراسیون آشپزخانه پنجره دار ایرانی

آشپزخانه‌های پنجره‌دار یکی از زیباترین نوع دکوراسیون آشپزخانه را خواهند داشت. فرقی ندارد شما طرفدار کدام سبک هستید. در هر حالت می‌توانید با انتخاب بهترین پرده متناسب با سبک آشپزخانه خود دکور منحصر به فردی را داشته باشید.

برای مثال اگر طرفدار سبک سنتی هستید، می‌توانید از پرده‌های گره زده یا مدل‌دار رنگی استفاده کنید. در حالی برای یک آشپزخانه مدرن پنجره‌دار باشد از پرده‌هایی خاص کمک بگیرید که حتی بالا و پایین رفتن آنها نیز دستی نیست. پنجره‌دار بودن آشپزخانه باعث زیبایی بیشتر طراحی و دکور شما می‌شود.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

متاسفانه طی ساخت و سازهای اخیر بیشتر منازل متراژ کوچکی دارند و همین امر باعث شده بسیاری از خانه‌ها آشپزخانه‌های کوچکی داشته باشند. اگر آشپزخانه شما نیز کوچک است نگران دکور آن نباشید. طرح دکوراسیون آشپزخانه کوچک بسیار ساده است و به وسایل و مهارت خاصی نیاز ندارد.

اصلی‌ترین مسئله در انتخاب یک طرح مناسب برای آشپزخانه‌های کوچک، عدم انتخاب وسایل با ابعاد بزرگ یا جاگیر خواهد بود. شما نباید آشپزخانه خود را شلوغ کنید یا از کاشی و سرامیک‌های طرح‌دار کمک بگیرید. این مدل از آشپزخانه‌ها باید تا حد زیادی خلوت به نظر برسند و با رنگ‌های روشن تزیین شوند.

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

دکوراسیون داخلی آشپزخانه شامل وسایل، ظروف، کاشی، کابینت و پرده آن می‌شود. از این رو به هنگام انتخاب یک طرح مناسب برای دکوراسیون داخلی منزل خود باید تمام وسایل داخلی آشپزخانه را با دقت انتخاب کنید تا طرح شما زیبایی خود را به طور کامل نشان دهد.

حتی شیرآلات نیز در طراحی دکور داخلی منزل شما تاثیرگذار خواهند بود به طور کلی در محیط‌های مدرن باید بیشتر از شیرالات توکار استفاده کنید. اما آشپزخانه‌های داخلی دارای شیرآلاتی روکار و حتی پیچی هستند. با رنگ شیرآلات باز هم می‌توانید در طراحی و دکوراسیون داخلی منزل خود تاثیرات چشمگیری داشته باشید.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه با توجه به رنگ آن

رنگ یکی از اصلی‌ترین مسائل در انتخاب طراحی و دکوراسیون یک محیط به شمار می‌آید. به نظر شما چه رنگی برای آشپزخانه بهتر و مناسب‌تر است؟ با توجه به سلیقه شخصی خود و همچنین با در نظر گرفتن رنگ سایر بخش‌های منزل شما باید رنگ محیط آشپزخانه خود را انتخاب کنید.

لازم نیست تمام وسایل، کابینت‌ها و کاشی و سرامیک آشپزخانه را یک رنگ انتخاب کنید، بلکه تنها باید رنگ‌هایی را در نظر بگیرید که با یکدیگر هم‌خوانی داشته باشند. برای مثال اگر کابینت شما کرم رنگ با دسته‌های طلایی است، شما می‌توانید میز ناهارخوری خود را نیز با ترکیب همین ۲ رنگ انتخاب کنید.

دکوراسیون آشپزخانه سفید

دکوراسیون آشپزخانه سفید

در بیشتر منازل ما شاهد آشپزخانه‌های سفید رنگ هستیم زیرا رنگ سفید نه تنها محیط را بزرگ‌تر و تمیزتر نشان می‌هد بلکه با هر دکوری هم‌خوانی دارد. البته تمیز کردن این رنگ شاید کمی سخت باشد. از آنجایی که آشپزخانه محیطی است که چربی زیادی در آن ایجاد می‌شود رنگ سفید نیاز به تمیزکاری زیادی دارد.

فراموش نکنید رنگ سفید برای دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک، مینیمال، ایرانی و حتی کلاسیک گزینه مناسبی است در حالی که آشپزخانه‌های سنتی کمتر از رنگ سفید استفاده می‌کنند. در نهایت باید گفت که شما با انتخاب رنگ سفید برای دکور آشپزخانه خود نیاز به دانش خاصی ندارید زیرا این رنگ با هر وسیله و محیطی هم‌خوانی دارد.

دکوراسیون آشپزخانه طوسی

دکوراسیون آشپزخانه طوسی

رنگ طوسی برای آشپزخانه‌های مدرن بهترین گزینه است. البته اگر آشپزخانه شما کمی بزرگ است می‌توانید از رنگ طوسی تیره استفاده کنید تا محیط آشپزخانه کمی کوچک‌تر به نظر آید. رنگ طوسی یکی دیگر از پرطرفدارترین رنگ‌هایی است به در بیشتر محیط‌ها کاربرد دارد.

در ضمن با انتخاب این رنگ و برای ایجاد محیطی مدرن‌تر می‌توانید از مایع ریز اتوماتیک نیز استفاده کنید. این نوع از وسایل الکترونیکی و خودکار بیش از هر چیزی با آشپزخانه طوسی رنگ سازگاری دارند زیرا آشپزخانه را مدرن‌تر نشان می‌دهند.

آیا طراحی دکوراسیون آشپزخانه باید متناسب با دیگر بخش‌های منزل باشد؟

پاسخ به پرسش بالا امری سلیقه‌ای است و البته با توجه به محیط آشپزخانه مشخص می‌شود. در صورتی که آشپزخانه شما اپن ندارد یا جزیره است و نمای اصلی اتاق پذیرایی را تامین می‌کند، باید طراحی و دکور آن تا حدود متناسب به اتاق پذیرایی باشد.

اما در حالت‌هایی که آشپزخانه شما به دور از محیط پذیرایی قرار دارد، شاید بتوانید دکوری ویژه برای آن تعبیه کنید. دکوراسیون آشپزخانه یکی از اصلی‌ترین مسائل به هنگام تزیین دکور منزل است. در بیشتر مواقع افراد بر این تصور هستند که محیط آشپزخانه آنها باید باید متناسب با محیط سایر بخش‌های منزل باشد.

فراموش نکنید لازم نیست رنگ آشپزخانه شما به طور کامل هم رنگ با اتاق پذیرایی باشد اما بهتر است این ۲ محیط با یکدیگر متناسب باشند.

دکوراسیون آشپزخانه‌های بدون اپن

دکوراسیون آشپزخانه‌های بدون اپن

دکور آشپزخانه‌هایی که اپن ندارند و به حالت جزیره هستند، به طور معمول سخت‌تر است زیرا این مدل از آشپزخانه به طور مستقیم به اتاق پذیرایی وصل می‌شوند. به همین دلیل باید دکوری را برای آشپزخانه‌های جزیره در نظر بگیرید که تا حد زیادی متناسب با اتاق پذیرایی شما باشد.

البته برخی از آشپزخانه‌ها نه اپن دارند و نه به حالت جزیره هستند بلکه با در و دیوار محیطی بسته دارند که البته این مدل از آشپزخانه‌ها قدیمی خواهند بود. دکور آشپزخانه‌های قدیمی راحت‌تر است زیرا هیچ نمایی از بیرون ندارند و شما می‌توانید با هر سلیقه‌ای این محیط جداگانه را دکور کنید.

طرح های متنوع از دکوراسیون داخلی آشپزخانه

با توجه به توسعه هنرهای دکوراسیون و طراحی، انواع طرح‌ها برای آشپزخانه در نظر گرفته شده‌اند که استفاده از این طرح‌ها زیبایی محیط و دکوراسیون آشپزخانه شما را چند برابر می‌کند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود یکی از انواع این طرح‌ها را برای محیط آشپزخانه‌تان انتخاب کنید و به کار ببرید.

منزل خود را محیطی مدرن می‌دانید یا بیشتر به سبک سنتی و حتی ایرانی آن را دکور کرده‌اید؟ با توجه به کلیت دکور محیط منزل خود باید یکی از بهترین طرح‌های مناسب برای محیط آشپزخانه را انتخاب کنید و آن را به کار برید. در بخش‌های بعدی بهترین و کاربردی‌ترین طرح‌ها را به طور خلاصه برای شما شرح می‌دهیم.

دکوراسیون آشپزخانه دارای پارکت چوبی

دکوراسیون آشپزخانه دارای پارکت

پارکت و کف آشپزخانه یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که در دکوراسیون آشپزخانه تاثیر می‌گذارد. پارکت در آشپزخانه‌های مدرنی که فرش ندارند، نمایی زیادی خواهند داشت. اگر دوست دارید محیط آشپزخانه شما ظاهری گرم داشته باشد، پارکت چوبی بهترین گزینه به شمار می‌آید.

البته جنس پارکت‌ها به طور حتم در کیفیت، نما و جذابیت آنها تاثیرگذار است. باید به هنگام انتخاب پارکت چوبی از فروشندگانی خرید کنید که بهترین پارکت را با مناسب‌ترین جنس در اختیار شما قرار دهند. به طور کلی پارکت چوبی نمای محیط آشپزخانه شما را زیباتر از قبل می‌کند.

دکوراسیون آشپزخانه کلاسیک با جزیره

پیش از این نیز گفتیم که یکی از مدل‌های جدید آشپزخانه، جزیره است که بیشتر آشپزخانه‌های کلاسیک این مدل را دارند. از آنجایی که آشپزخانه‌های جزیره هیچ در یا اپنی ندارند و نمای کلی اتاق پذیرایی را در بردارند، شما باید در تزیین و دکور این محیط دقت زیادی به خرج دهید.

در بیشتر مواقع برای این آشپزخانه‌ها میز ناهارخوری با طرحی ویژه انتخاب می‌کنند یا به جای پرده ساده از پرده‌های طرح‌دار حرفه‌ای کمک می‌گیرند. آشپزخانه جزیره باید با رنگ‌هایی تزیین شود که به طور حتم با سایر بخش‌های منزل هم‌خوانی داشته باشد.

دکوراسیون آشپزخانه با کابینت سبز

دکوراسیون آشپزخانه با کابینت سبز

به نظر شما بهترین رنگ کابینت چه رنگی است؟ اگر شما نیز به رنگ‌های فانتزی‌تر و کم‌مصرف‌تر علاقه‌مند هستید، رنگ سبز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته رنگ سبز کم‌رنگ و پررنگ با یکدیگر تفاوت چشمگیری خواهند داشت که شما باید با توجه به محیط آشپزخانه خود یکی از این ۲ رنگ را انتخاب کنید.

در صورتی که به دنبال رنگ سبز روشن هستید، باید از رنگ سفید برای دسته‌های کابینت استفاده کنید و میز ناهارخوری خود را کرم یا سفید رنگ در نظر بگیرید. به هر حال هر یک از رنگ‌های سبز بیشتر با سفید سازگار است، پس اگر این رنگ‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید دکور آشپزخانه شما بسیار زیبا می‌شود.

دکوراسیون آشپزخانه لوکس و زیبا

آشپزخانه لوکس

در منازل بزرگ و گران قیمت طرح دکوراسیون آشپزخانه به طور معمول لوکس و خیره‌کننده خواهد بود. این آشپزخانه‌ها به شکلی طراحی می‌شوند که هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب می‌کنند. لوکس بودن یک محیط بیشتر با رنگ طلایی مشخص می‌شود برای مثال از شیرآلات طلایی رنگ استفاده می‌کنند.

زیبایی یک آشپزخانه نه تنها به وسایل آن بستگی دارد، بلکه باید میز ناهارخوری، پارکت و پرده این محیط را با رنگ‌های سنگین و جذاب همانند کرم، سفید و طلایی انتخاب کنید. آشپزخانه‌های لوکس حتی کابینت‌هایی طرح سنگ دارند که براق و درخشان خواهند بود.

دکوراسیون آشپزخانه با رنگ زرد خردلی

دکوراسیون آشپزخانه با رنگ زرد خردلی

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که به رنگ‌های روشن برای آشپزخانه علاقه دارید، توصیه می‌کنیم رنگ زرد خردلی را امتحان کنید. کابینت‌هایی به رنگ زرد خردلی به همراه میز ناهارخوری کرم رنگ می‌تواند جلوه خاص و منحصر به فردی به آشپزخانه شما ببخشند.

دکوراسیون آشپزخانه با رنگ آلبالویی

دکوراسیون آشپزخانه با رنگ آلبالویی

رنگ آلبالویی نیز از دیگر رنگ‌های روشنی است که شاید کمتر کسی این رنگ را برای آشپزخانه خود انتخاب کند. اما شما می‌توانید خاص باشید و این دکور و رنگ را برای محیط آشپزخانه خود در نظر بگیرید. البته بهتر است این رنگ را با یکی دیگر از رنگ‌ها همانند سفید ترکیب کنید تا جذابیت بیشتری داشته باشد.

دکوراسیون آشپزخانه خاص با سنگ

دکوراسیون آشپزخانه خاص با سنگ

در بخش‌های قبلی نیز گفتیم دکوراسیون آشپزخانه‌های لوکس با سنگ‌های براق یا کابینت طرح سنگ دیزاین می‌شوند و ظاهری خیره‌کننده دارند. در صورتی که منزل و آشپزخانه شما بزرگ است می‌توانید برای دکور محیط آشپزخانه خود از سنگ‌های گران قیمت استفاده کنید و نمایی خاص به آشپزخانه خود ببخشید.

دکوراسیون آشپزخانه با رنگ زرشکی

دکوراسیون آشپزخانه با رنگ زرشکی

نظر شما در مورد رنگ زرشکی چیست؟ این رنگ نیز شاید کمی روشن به نظر برسد اما می‌تواند جذاب باشد. رنگ زرشکی برای آشپزخانه‌های مدرنی که سینک و هودی خاص و مشکی رنگ دارند، گزینه مناسبی خواهد بود.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن با گرانیت و چوب

دکوراسیون آشپزخانه مدرن با گرانیت و چوب

گرانیت نیز از دیگر گزینه‌ها برای آشپزخانه‌های لوکس و خاص است. در حالی که شما می‌توانید از چوب برای آشپزخانه‌های سنتی استفاده کنید. حتی در برخی آشپزخانه‌ها از ۲ طرح در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند که شاید فکر خوبی نباشد.

دکوراسیون آشپزخانه با کابینت چوبی

دکوراسیون آشپزخانه با کابینت چوبی

کابینت‌های فلزی طرح چوب بهترین گزینه برای هر آشپزخانه‌ است اما اگر دوست دارید کابینت شما به طور حتم چوبی باشد باز هم انتخاب خوبی خواهید داشت. شما می‌توانید با انتخاب کابینت‌های چوبی آسایش و راحتی بیشتری را در آشپزخانه خود تجربه کنید.

دکوراسیون آشپزخانه با کابینت قرمز

دکوراسیون آشپزخانه با کابینت قرمز

رنگ قرمز از جمله رنگ‌های شاد و روشنی است که شاید باعث سردرد افراد شود. پس اگر قصد دارید از کابینت قرمز استفاده کنید، سعی بر این باشد که کابینت‌های براقی را در نظر بگیرید تا چشم بیننده را به خود جذب کند.

دکوراسیون آشپزخانه با رنگ سفید

در نهایت و بعد از بررسی تمام این رنگ‌ها و طرح‌های مختلف آشپزخانه، باید بگوییم رنگ سفید بهترین گزینه برای هر آشپزخانه کوچک، بزرگ، اپن یا جزیره خواهد بود. در ضمن فرقی ندارد شما آشپزخانه سنتی یا مدرنی دارید به هر حال رنگ سفید گزینه خوبی به شمار می‌آید که شما می‌توانید این رنگ را در محیط آشپزخانه خود به کار ببرید. دکوراسیون آشپزخانه را با رنگ سفید طراحی کنید تا همیشه به روز باشید.

نتیجه گیری

شاید در یک کلام کوتاه بتوان گفت که آشپزخانه قلب هر خانه است. بنابراین دکوراسیون این فضا بسیار مهم و تاثیرگذار است. ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع طراحی‌های مختلف برای آشپزخانه آشنا کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. نظر شما در این مورد چیست؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *