Table of Contents

معرفی انواع شیرآلات آشپزخانه و کاربرد آن

 

آشپزخانه‌ها به عنوان بخشی اصلی یک خانه با سبک‌های مختلف طراحی می‌شوند. داخل خود آشپزخانه باید تجهیزات و دکوراسیونی مناسبی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال انواع شیرآلات آشپزخانه علاوه بر کاربردی بودن، باعث زیبایی محیط هم می‌شوند و انتخاب محصولی که با محیط تناسب داشته باشد، اهمیت زیادی دارد. البته جنس و کارایی آنها نیز باید در نظر گرفته شود. بنابراین اولین مرحله برای داشتن یک آشپزخانه زیبا و لوکس، شناخت مدل‌های مختلف شیرآلات است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

انواع شیرآلات آشپزخانه از نظر مدل

اولین معرفی در این مطلب مربوط به انواع شیرآلات آشپزخانه از نظر مدل آن‌هاست. مسلما تنوع بسیار زیادی از این محصولات در بازار وجود دارند که هر کدام با نامی خاص شناخته می‌شوند و ظاهری متفاوت دارند. اسامی زیر شامل برخی از نمونه‌های شیرآلات آشپزخانه است:

  • شیرهای شاوری

شاوری یکی از پرکاربردترین شیرآلات آشپزخانه بوده و معمولا در طراحی‌ دکوراسیون‌های مدرن و کلاسیک از آن استفاده می‌شود. در این مدل شلنگ قابلیت حرکت داشته و با کشیدن آن می‌توانید سطوح بیشتری را تمیز و آبکشی کنید. همچنین پس از اتمام کار نیز با رها کردن شلنگ، این بخش از شیر به مکان اولیه خود برمی‌گردد. شیرهای شاوری، مانند یک شیر معمولی به نظر می‌رسد، اما کارایی بسیار بیشتری دارند.

  • شیرهای فنری

مدل‌های فنری از دسته‌ شیرآلات اهرمی هستند. طراحی خاص آن‌ها باعث سهولت در استفاده و تنظیم شده و قابلیت پوشش دادن تمامی نقاط سینک را دارند؛ البته در آنها امکان چرخش ۳۶۰ درجه دیده نمی‌شود. شیرهای فنری طراحی زیبا و مدرنی دارند و این ویژگی باعث شده تا برای آشپزخانه‌های با طراحی مدرن مناسب باشند.

  • شیر آب میکسر یک دسته ای

شیرآلات آشپزخانه گردنی با یک دسته در وسط یا کنار، امکان تنظیم آب گرم و سرد را با چرخاندن دسته به چپ یا راست فراهم می‌کنند. این مدل‌ها استفاده آسانی داشته و می‌توانند دما و فشار آب را با حرکت کوچک دسته تغییر دهند. در صورت انتخاب شیرآب میکسر یک دسته، بهتر است نوع بلندتر آنها را انتخاب کنید تا بتوانید قابلمه‌های سنگین و ظروف بزرگ را هم زیر خروجی آب لوله قرار دهید.

  • شیرآلات اهرمی دودسته

این سبک از شیرآلات، با دو دسته برای آب گرم و سرد، سبکی سنتی و قابل استفاده برای تمام مدل‌های دکوراسیون است. این سبک از شیرآلات به سرعت آب گرم را تولید کرده و امکان تنظیم دقیق دما را هم به شما می‌دهند.

  • شیرآلات چشمی

شیرآلات چشمی، با هدایت آب یکنواخت و با دمای تنظیم شده بدون نیاز به لمس بدنه‌اش در آشپزخانه قرار می‌گیرد. این مدل‌ با استفاده از سنسورهای کوچک، هنگامی که دست یا ظرف در مقابل آن قرار می‌گیرد، جریان آب را فعال می‌کند. شیرهای چشمی به ویژه در محیط‌هایی که در معرض آلودگی هستند، بیشتر کاربرد دارد. البته برای تنظیم دما و جریان آب نیازمند استفاده از دسته اهرمی خواهید بود.

  • شیرآلات هوشمند

شیرآلات هوشمند با سنسورهای مادون قرمز نیز بدون نیاز به اهرم عمل می‌کنند، این محصولات با قرار گرفتن دست در زیر دهانه خروجی آب فعال شده و با این ویژگی به میزان زیادی در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند. از این مدل شیرآلات در اماکن مختلفی استفاده می‌شود و تنها محدود به آشپزخانه نیستند.

معرفی شیرآلات هوشمند

  • شیر آشپزخانه همراه با شات آف

شات آف نیز یک شیر آب جداگانه است که به لوله متصل شده و به عنوان یک ابزار انعطاف‌پذیر و جداگانه برای استفاده از جریان آب به کار برده می‌شود. با باز کردن شیر آب، نازل شات آف فعال شده و اجازه می‌دهد آب به سرعت به خروجی شیر هدایت شود.

  • شیرآلات تک اهرمی

شیرآلات تک اهرمی را می‌توانید در آشپزخانه‌های زیادی ببینید. با حرکت دسته یا اهرم این شیر، جریان آب و حرارت قابل تنظیم خواهد بود و باعث صرفه‌جویی در مصرف آب نیز می‌شود. مدل‌های متنوعی از تک اهرمی‌ها وجود دارد و نصب آن‌ها آسان است.

  • شیر روگازی

آخرین گزینه در انواع شیرآلات آشپزخانه، مدل‌های روگازی هستند که برای پرکردن قابلمه یا کتری‌های بزرگ استفاده می‌شوند. نصب این مدل‌ها، نیازمند لوله‌کشی به سمت اجاق گاز بوده و با استفاده از آنها می‌توانید قابلمه‌های بزرگ را بدون نیاز به جابه‌جایی از آب پر کنید.

انواع شیرآلات آشپزخانه ازنظر جنس

بدنه اصلی شیرآلات توکار و بیرونی آشپزخانه جنس‌های مختلفی دارند. برخی از آنها از برنج یا سرب خشک ساخته می‌شوند. البته برای جلوگیری از خوردگی سرب و ورود آن به آب، توصیه می‌شود آن‌هایی که از آلیاژ برنج ساخته شده‌اند را انتخاب کنید.

همچنین روکش‌های مختلفی برای این محصولات وجود دارد. به عنوان مثال شیرهای با روکش کروم، مقاومت و دوام بالایی دارند و امکان استفاده طولانی مدت را به شما می‌دهند. همچنین شیرهای با روکش برنج و بدنه هم جنس با آن، نیز بهترین گزینه در آشپزخانه شما هستند.

روکش برنز هم در بازار وجود دارد که زیبا و با کیفیت بوده و می‌تواند ظاهر آشپزخانه را تغییر دهد. در میان انواع شیرآلات آشپزخانه جدید، شیرآلات استیل را هم می‌توانیم قرار دهیم که اغلب ضد زنگ هستند و با وجود سطح براقشان در آشپزخانه‌هایی که سبک مدرن دارند، استفاده می‌شوند. در نهایت نیز روکش مس را می‌توانیم به عنوان یک انتخاب لوکس و مجلل در نظر بگیریم.

انواع شیرآلات آشپزخانه ازنظر جنس

انواع شیرآلات آشپزخانه ازنظر نحوه نصب و اتصالات

انواع شیرآلات آشپزخانه بر اساس نحوه نصب نیز در سه دسته مختلف قرار می‌گیرند:

نوع اول، شیرهای متصل به سینک هستند که به سادگی متصل می‌شوند و طراحی، قیمت و جنس متنوعی دارند.

نوع دوم، شیر ظرفشویی است که روی کابینت نصب می‌شود و برای جلوگیری از رسوبات و آلودگی‌ها باید فاصله‌ای بین آن و دیوار ایجاد شود.

نوع سوم نیز شیر ظرفشویی دیواری است که باید با توجه به اندازه و ارتفاع سینک انتخاب شود تا آب به بیرون نریزد. نصب این نوع شیرآلات نیاز به دقت بیشتری دارد.

ویژگی یک شیر  مناسب برای آشپزخانه

شیرهای ظرفشویی نسبت به سایر شیرآلات تفاوت‌های مهمی دارند. آنها آب مصرفی خانواده را تامین می‌کنند و بنابراین جنس آنها باید بدون سرب باشد. برنج یک متریال مناسب برای شیرهای ظرفشویی است. علاوه بر این، میزان کیفیت مغزی و کارتریج یک شیر نیز مهم است. برندهای معتبر ایرانی معمولاً از کارتریج‌های اروپایی استفاده می‌کنند و این ویژگی تضمینی برای طول عمر بالاتر آنهاست. در انتخاب خود حتما به آبکاری، نوع و ضخامت آن نیز توجه کنید. در حال حاضر آبکاری با استفاده از کروم، PVD و الکترواستاتیک بهترین گزینه‌های موجود در بازار هستند.

انواع شیرآلات آشپزخانه‌ در بازار با ارتفاعات مختلفی تولید می‌شوند، اما بهترین شیر برای آشپزخانه مدلی است که ارتفاع بیشتری نسبت به سایر شیرآلات داشته باشد و به این ترتیب برای شستن ظروف مختلف مناسب باشد.

نکات مهمی که هنگام خرید شیرآلات آشپزخانه باید در نظر گرفت

برای خرید انواع شیرآلات آشپزخانه جدید بهتر است چک لیست زیر را در ذهن خود بسپارید:

  1. بررسی قیمت شیرآلات در محدوده ارزان تا لوکس و مقایسه آن‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی و بازار می‌تواند به شما کمک کند تا انتخابی را بر اساس بودجه خود داشته باشید.
  2. مطمئن شوید که جنس شیرآلات استاندارد است و قطعات و ملزومات داخلی آن نیز استانداردهای فنی مناسب را رعایت کرده باشند.
  3. اگر به دنبال مدل‌های خاص و لوکس هستید، بهتر است قبل از خرید تحقیق کرده و شیرآلات با کیفیت و با طراحی خاص را پیدا کنید.
  4. با توجه به کمبود آب، سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید که میزان کمتری آب مصرف می‌کنند.
  5. انتخاب یک شیر مناسب دردسرهای نصب را کاهش می‌دهد.
  6. رنگ و آبکاری شیرآلات را بر اساس دکوراسیون و سلیقه‌ خود انتخاب کنید. آبکاری‌های کروم، نیکل و برنز محبوبیت بیشتری دارند. آبکاری طلایی، سفید و مشکی نیز برای دکوراسیون‌های خاص مناسب هستند.
  7. ضمانت و خدمات پس از فروش نیز باید در نظر گرفته شود و شیرآلات استاندارد باید گارانتی معتبر داشته باشند.

نکات مهمی که هنگام خرید شیرآلات آشپزخانه باید در نظر گرفت

کلام آخر…

در این مقاله به معرفی و بررسی انواع شیرآلات آشپزخانه پرداختیم و در مورد نکاتی که در هنگام خرید باید به آنها توجه کنید، صحبت کردیم. برخی از مدل‌های آن روز به روز محبوب‌تر شده و گروهی از رده خارج شده‌اند. اگر شما هم برای دکوراسیون منزل خود نوع خاصی از شیرآلات را در نظر گرفته‌اید، نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *