Table of Contents

 

انتخاب شیرآلات مناسب برای کاهش ‌مصرف آبی امری مهم و ضروری است. به خصوص در ایران که با مشکلات کم آبی زیادی روبه‌رو هستیم و در فصول گرم سال نیز این مشکلات بیشتر می‌شود. بنابراین استفاده از شیرآلات کم مصرف نه تنها از نظر اقتصادی برای خود ما بلکه برای بهبود مشکلات کم آبی کشور نیز اهمیت دارد. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی مهمترین مزایای شیرآلات کم مصرف و انواع این محصولات در بازار آشنا شویم.

معرفی انواع شیرآلات کم مصرف

  • شیرآلات کم مصرف هوشمند: استفاده از شیرآلات هوشمند با سنسورهای قطع و وصل جریان آب، روشی کارآمد برای صرفه‌جویی در مصرف آب است. این شیرآلات هنگامی که دستانتان را در مقابل سنسور قرار می‌دهید، جریان آب را فعال می‌کنند و با عقب کشیدن دست، این جریان قطع می‌شود. به این ترتیب، آب فقط در مواقع لزوم مصرف شده و با این وجود در میزان مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد. قیمت این مدل‌ها نسبت به انواع معمولی بالاتر است.
  • شیرآلات کم مصرف اهرمی: شیرآلات اهرمی مدرن با تنظیم شدت جریان آب توسط دسته خود، آب را در حالات مختلف به بیرون هدایت می‌کنند. برای صرفه‌جویی در هزینه و مصرف آب، می‌توانید نوع کم مصرف این شیرآلات را خریداری کنید. شیرآلات کم مصرف اهرمی می‌توانند تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.
  • فلاش تانک های کم مصرف: استفاده از فلاش تانک‌های دو مرحله‌ای، باعث صرفه جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب خانگی و حفظ پاکیزگی محیط می‌شوند. فلاش تانک‌ها در دقیقه ۳ تا ۶ لیتر آب مصرف می‌کنند. آب ورودی تحت فشار فشرده شده و پس از آن پر می‌شود تا فشار هوا و آب متعادل شوند. در زمان استفاده، آب تحت فشار از روزنه خروجی به بیرون هدایت می‌شود.
  • سر دوش‌های کم مصرف: استفاده از سر دوش کم‌مصرف یا پانل دوش مخصوص باعث افزایش فشار آب شده و در مصرف آب به مقدار زیادی صرفه‌جویی می‌کند. خرید علم دوش مناسب و کم‌ مصرف باعث می‌شود تا در هر حمام مقدار زیادی آب مصرف نشود.
  • شیرهای پدالی: یک نوع شیرآلات کم مصرف هستند که با استفاده از پدال کار می‌کند و می‌توانند مصرف آب را تا ۷۵٪ کاهش دهد. این نوع شیرآلات، علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن آب، هزینه‌ها را نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. علاوه بر هزینه مصرف آب، هزینه‌های پیشگیری از خرابی در ساختمان نیز در این مورد بسیار مهم است.
  • قطعات کنترل مصرف آب: پرلاتور و کارتریج، قطعاتی هستند که مصرف آب در شیرآلات را کاهش می‌دهند. پرلاتور با ترکیب آب و هوا جریان آب را کاهش داده و فشار آب را حفظ می‌کند. کارتریج نیز با افزایش قطر، دبی خروجی آب را افزایش می‌دهد. شیرآلات با کارتریج دارای کلمات “Low Flow” یا “fl” بوده و معمولا به صرفه هستند.

نحوه کار شیرآلات کم مصرف چگونه است؟

شیرآلات کم مصرف با استفاده از قطعات و روش‌های هوشمندانه تعبیه شده، بنابراین مصرف آب را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند و در نتیجه ‌می‌توانید بهینه‌تر در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. عملکرد این شیرآلات بر اساس اختلال هوا بوده و قطعات پرلان (آبفشان) نیز نقش مهمی در این عملکرد دارند. همچنین با لوله‌ها و پمپ‌های مناسب، شیرآلات کم مصرف می‌توانند تا ۷۰٪ از هدر رفتن آب جلوگیری کنند. استفاده از این نوع شیرآلات موجب صرفه‌جویی در مصرف آب و حفظ منابع آبی می‌شود.

ویژگی اصلی شیرآلات کم مصرف

ویژگی‌های اصلی شیرآلات کم مصرف شامل پرلاتور (سرشیر کاهنده مصرف آب) و کارتریج مناسب است. پرلاتور در شیرآلات کم مصرف باعث حفظ فشار آب یکنواخت شده و بدون نگرانی از کاهش فشار آب می‌توانید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. همچنین، وجود کارتریج مناسب نیز در شیرآلات کم مصرف بسیار مهم است. استفاده از کارتریج‌های با دبی مناسب و قطر مناسب نیز می‌تواند به کاهش مصرف آب کمک کند.

چکه نکردن شیرآلات و تعویض قطعات فرسوده نیز برای داشتن شیرآلات کم مصرف ضروری است. تعویض کارتریج و اورینگ‌های فرسوده می‌تواند از نشتی آب جلوگیری کرده و به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کند.

شیرآلات کم‌ مصرف چطور باعث کاهش فشار آب می‌ شوند؟

برخی بر این باورند که کاهش مصرف تنها با کم کردن فشار آب امکان پذیر است، اما نکته اینجاست که کم‌مصرف بودن یک شیر آب ربطی به فشار آب ندارد. فشار آب در شیرآلات به پرلاتور موجود در آن وابسته است. با استفاده از پرلاتور مناسب، فشار آب تنظیم شده و با قدرت بیشتری از شیر خارج می‌شود.

باید و نبایدهایی که هنگام خرید شیرآلات کم مصرف باید توجه کنیم؟

در انتخاب شیرآلات کم مصرف، باید به نکات مختلفی توجه کنید. به عنوان مثال مقاومت آنها در برابر رطوبت حائز اهمیت است و در صورت عدم رعایت این نکته به مرور لوله‌ها را تحت تأثیر قرار داده و باعث زنگ‌زدگی و پوسیدگی خواهد شد.

برای شیرآلات کم مصرف بهتر است انواع آنها بشناسید و سپس با توجه به نیاز خود گزینه‌ای را انتخاب کنید که از نظرتان مناسب‌تر است.

کلام آخر…

شیرآلات موجود در بازار با تکنولوژی و نوآوری خاص توسط مهندسین حرفه‌ای ساخته می‌شوند و اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب باعث شده تا روز به روز با مدل‌های بیشتری از انواع کم مصرف آنها روبه‌رو شویم. برای خرید محصولات کم‌مصرف و کارآمد، بهتر است به دنبال برندهایی برگردید که بالاترین کیفیت را به همراه گارانتی به شما ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *